Phiplex
Enligt 9 kap. 8§ och 9§ BRL framgår att en brf’s medlemsförteckning är offentlig och att ’Medlemsförteckningen ska hållas tillgänglig hos föreningen för var och en som vill ta del av den.’

I 9a § tredje stycket sägs vidare att i medlemsförteckningen ska ’Vid en medlems avgång ska också tidpunkten för avgången antecknas.

Fråga 1: Innebär detta att när en brf tillgängliggör den offentliga medlemsförteckningen ska i den finnas angivna även de som tidigare har varit medlemmar i föreningen, men inte är det längre?

Annars finns ju ingenstans att anteckna tidpunkten för dessa medlemmars avgång.

Fråga 2: Hur länge ska isåfall tidigare medlemmar finnas kvar i medlemsförteckningen innan de rensas bort?
 
S
Hade du inte redan en tråd om detta?
 
Phiplex
S Sthlm_ skrev:
Hade du inte redan en tråd om detta?
Den handlade om en annan fråga rörande medlemsförteckningen
 
Phiplex Phiplex skrev:
Den handlade om en annan fråga rörande medlemsförteckningen
Jag rek att du går med i Bostadsrättsägarnas förening för några hundralappar per år.
 
Claes Sörmland
Phiplex Phiplex skrev:
Enligt 9 kap. 8§ och 9§ BRL framgår att en brf’s medlemsförteckning är offentlig och att ’Medlemsförteckningen ska hållas tillgänglig hos föreningen för var och en som vill ta del av den.’

I 9a § tredje stycket sägs vidare att i medlemsförteckningen ska ’Vid en medlems avgång ska också tidpunkten för avgången antecknas.

Fråga 1: Innebär detta att när en brf tillgängliggör den offentliga medlemsförteckningen ska i den finnas angivna även de som tidigare har varit medlemmar i föreningen, men inte är det längre?

Annars finns ju ingenstans att anteckna tidpunkten för dessa medlemmars avgång.
Troligen, det finns tyvärr ingen förklaring från lagstiftaren varför man 2016 införde denna reglering om att tidpunkten för medlems inträde och utträde skall antecknas. Men det enklaste läsningen är ju att det är uppgifter som hålls tillgängliga av föreningen för var och en som vill ta del av dem. Om förändringen skedde före lagändringen 2016 så finns naturligtvis inte några uppgifter om föreningen inte redan förde medlemsförteckningen på detta sätt.

Sen har vi ju GDPR så jag antar att maila runt en massa personuppgifter om gamla medlemmar och deras personnummer inte är aktuellt. Man får nog göra platsbesök och titta med egna ögon hur det ser ut. Jag skulle i alla fall som styrelse inte vara bekväm med att sprida medlemsregistrets historiska data med namn och personnummer vind för våg när kreti och pleti hör av sig. Men det finns andra som kan GDPR bättre än vad jag kan.

Phiplex Phiplex skrev:
Fråga 2: Hur länge ska isåfall tidigare medlemmar finnas kvar i medlemsförteckningen innan de rensas bort?
Troligen för evigt. Så är det i alla fall i min förenings medlemsförteckning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.