E elmont skrev:
Och jag vill KRAFTFULLT bestrida påståendet att man inte hinner känna nått innan JFB löser ut.
Trots att en JFB fungerar så kan man få en mycket smärtsam upplevelse när man rör en spänningssatt ledning som skyddas av en JFB.
Hur jag kan veta det? Jo jag har under resans gång mer än en gång "provat".
Du har helt rätt. Jag har dock tagit i ledningen ett par gånger och bara känt en kort puls. Vilket jag upplevt som rätt harmlöst. Men visst det känns. Sen är ju absolut inte jfb något som gör det ”ok” att jobba spänningssatt. Men gör man det ändå så är i alla fall överlevnadschansen betydligt större!

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Du har helt rätt. Jag har dock tagit i ledningen ett par gånger och bara känt en kort puls. Vilket jag upplevt som rätt harmlöst. Men visst det känns. Sen är ju absolut inte jfb något som gör det ”ok” att jobba spänningssatt. Men gör man det ändå så är i alla fall överlevnadschansen betydligt större!
Det kan ju även tilläggas att hur smärtsamt det blir, beror till mångt och mycket på vilken typ av hud man har. Är den tjock och torr så kan man, som min g:a el-lärare, vara tvungen att slicka på fingrarna för att över huvud taget märka om det finns spänning. Har man däremot tunn och lätt fuktig hud kan smärtan bli näst intill outhärdlig innan JFB löser ut.

M Mjolnir skrev:
Kan man på nått sätt testa de jordade uttagen som inte är kopplade till JFB? Att de funkar som det är tänkt vid ev apparatfel.
För att testa skyddsjordade uttag som inte skyddas av en JFB utan enbart av säkringen så använder man en installationsprovare som mäter kortslutningsströmmen. Strömmen ska vara tillräckligt hög för att säkringen ska lösa inom 0.4 sekunder. För en 10 A diazed är kravet minst 82 A. Om du har en 6 A så gäller 47 A. Om det är dvärgbrytaren C10 så gäller minst 100 A. Det är dessutom ett kompenserat värde, dvs det värde man mäter upp ska divideras med en säkerhetsfaktor på 1.5 för att därefter jämföras mot säkringen, detta för att ta hänsyn till det mest ogynnsamma driftsfallet.

En installationsprovare finns inte i dagligvaruhandeln men Kjell har faktiskt en: https://www.kjell.com/se/sok?q=installationstestare. Den kan även prova JFBer.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
En elare kom förbi och flyttade gruppen från proppskåpets säkring, till den lediga säkringen i jordfelsbrytaren. Testade jorden med uttagstestaren i varje uttag och elen slogs av varje gång (y)

Det går att skydda den gamla centralen med jordfelsbrytare också. Om det är en enfasmatning till lägenheten kan hela den gamla centralen kopplas över befintligt jordfelsbrytare. Om det trefasmatning till lägenheten går det att byta befintlig jordfelsbrytare till en fyrpolig. Det får plats i befintlig kapsling eftersom det är två lediga moduler. Gör du det så höjs säkerheten ännu mer.

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.