550 162 läst · 11 956 svar
550k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Det kan vara så att man vill ha annorlunda villkor än KA. Inte nödvändigtvis sämre sett till helheten.E elmont skrev:Vad jag inte riktigt förstår är rädslan för att teckna kollektivavtal. Är det för att företaget då inte kan dumpa lönerna? För det handlar ju bara om att "gubbarna" ska ha en minimilön och minimiarbetsförhållande. Kan löntagaren och företaget enas om en högre lön och bättre förmåner så är ju det helt ok även med KA.
Vad jag förstår vill Tesla inte ge facket insyn i deras verksamhet eller kunna påverka beslut och utveckling. Det finns säkert många fler anledningar men de är väldigt tysta som du märker.E elmont skrev:Vad jag inte riktigt förstår är rädslan för att teckna kollektivavtal. Är det för att företaget då inte kan dumpa lönerna? För det handlar ju bara om att "gubbarna" ska ha en minimilön och minimiarbetsförhållande. Kan löntagaren och företaget enas om en högre lön och bättre förmåner så är ju det helt ok även med KA.
Kan man misstänka att de centralt egentligen inte vet så mycket om svenska kollektivavtal och inte heller bryr sig, eftersom bolaget generellt inte samarbetar med fackföreningar, det är liksom ändå inte på kartan att ändra sin hållning runt detta?Jonatan79 skrev:
Kanske. Men ledningen i Sverige bör ha insyn i detta. Eftersom Teslas bolagsstämma beslutat att inga kollektivavtal skall ingås kommer det inte bli något i Sverige.D djac skrev:
Eller så har folk i gemen inte riktigt koll på vad det innebär med att teckna ett KA.Alfredo skrev:
Jag har drivit företag och tecknat ett KA (hängavtal) det har ALDRIG inneburit nått annat än att dom anställda har varit garanterade en miniminivå på löner och förhållanden.
Hade jag däremot varit en som ville dumpa gubbarnas "villkor" hade det naturligtvis blivit lite besvärligare för mig.
Starta ett entreprenadföretag och försök få Transport att godkänna att de anställda ska ha bättre villkor än deras KA, typ ett lönesystem som ger 10tusen mer i månaden vid vissa övertids senarion.E elmont skrev:
Lycka till
PS det var därför de försökte tvinga KA på min släktings företag. Det går ju inte för sig att andra ska ha bättre villkor än deras medlemmar.
Så hela snacket om "minsta nivå" är rakt av lögn och skitsnack!
Det är helt meningslöst att dra såna anekdoter, jag skulle säga att de flesta företag betalar mer än vad kollektivavtalen säger, jag själv har haft det så i många år och säkert fler här i tråden.M MrDizzy skrev:Starta ett entreprenadföretag och försök få Transport att godkänna att de anställda ska ha bättre villkor än deras KA, typ ett lönesystem som ger 10tusen mer i månaden vid vissa övertids senarion.
Lycka till
PS det var därför de försökte tvinga KA på min släktings företag. Det går ju inte för sig att andra ska ha bättre villkor än deras medlemmar.
Så hela snacket om "minsta nivå" är rakt av lögn och skitsnack!
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Men om det finns saker i ”minimumnivån” som man önskar ersätta med annat av motsvarande eller bättre värde för att man som arbetsgivare och anställd anser det passar dem bättre?E elmont skrev:
Det beror helt på vilket fackförbund du har med att göra.D djac skrev:
Transport kör så mycket Jimmy Hoffa de kan.
Sen har du tex Civilingenjörerna som så vitt jag vet agerar som man tycker att en fackförening ska utan att ta till maffiametoder.
Nu är dock IF Metall väldigt nära Transport så inom LO-sfären och använder sig av maffia metoder de med... så därvid är det relevant
Då tar man en förhandling och om bägge parter är överens om att "avvikelsen" är till fördel För "gubbarna gör man en "lokal" avvikelse i avtalet.S Styrman_jansson skrev:
Fast vad folk i gemen har koll på påverkar inget här. Jag tror att detta har blivit en principsak för teslaledningen och att man helt enkelt inte tänker låta sig tvingas till något. Rationellt eller inte kan diskuteras men tjuriga ungar är sällan rationella. Inte tjuriga gubbar heller...E elmont skrev:
Heter det för övrigt teslaledningen eller Teslaledningen? Jag skriver teslaledningen på samma sätt som jag skriver stockholmare fast det heter Stockholm, men gör jag rätt? Ja i fallet med stockholmare är jag ganska säker på att det är rätt men hur är det med teslaledningen?
Vad blev fördelarna för dig och dina anställda med ett kollektivavtal jämfört med innan?E elmont skrev:Eller så har folk i gemen inte riktigt koll på vad det innebär med att teckna ett KA.
Jag har drivit företag och tecknat ett KA (hängavtal) det har ALDRIG inneburit nått annat än att dom anställda har varit garanterade en miniminivå på löner och förhållanden.
Hade jag däremot varit en som ville dumpa gubbarnas "villkor" hade det naturligtvis blivit lite besvärligare för mig.
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg