BirgitS BirgitS skrev:
Och stycket efter börjar:
"– Det finns ingen misstänkt i dagsläget ..."'
Men du.... att det inte finns någon misstänkt har väl ingenting med om ett brott har begåtts eller inte?
Många mord har ingen misstänkt initialt...
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
"– Det finns ingen misstänkt i dagsläget ..."
Vad har det med saken att göra? Det är väldigt vanligt att det görs otillåtna saker där gärningspersonen är okänd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Jag anser ingenting i frågan. Jag påpekade bara att det inte är konstigt att polisanmäla potentiella brott mot annan person eller brott i allmänhet.

Sedan kan det vara ett brott att placera saker på annans fastighet;

"Utgångspunkten är att man inte får använda någon annans egendom som sin utan ägarens tillstånd eller samtycke, detta omfattar även fastigheter. Om så sker kan den person som olovligt brukar annans fastighet anses ha begått brottet olovligt brukande (10 kap. 7 § brottsbalken) eller egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken), och innebär att du kan polisanmäla händelsen."

Om det även gäller banderoller och partytält kan nog bero på.

Vill Tesla anamma IF Metalls metoder skulle de naturligtvis polisanmäla och få det prövat men de har nog fullt upp med att sälja och serva bilar...
Reklam i form av flaggor och affischställ vimlar det av i Stockholm och det går bra så länge de inte är i vägen för andra. Däremot får de inte blockera trottoaren så att t.ex. rullstolsburna inte kommer fram. Hyra mark av kommunen behövs bara för mer permanenta anläggningar som uteserveringar.

I princip borde det inte vara någon skillnad på att Metall ställer dit ett solskydd soliga dagar på allmän mark och att en privatperson sätter upp ett parasoll på en allmän strand. Samma sak gäller att folk får ta med sig stolar, bord etc. och ha picknick på allmän mark t.ex. i form av gräsmattan på en bostadsrättsföreningens fastighet så länge som det inte är inhägnat och de inte hindrar medlemmarna i föreningen att göra samma sak. Likadant på privata stränder och bryggor som inte är inom hemfridszonen.

Vi har stora rättigheter när det gäller att röra oss och slå oss ner nästan överallt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
den situationen inte alls liknar vad strejkvakterna gör så är det irrelevant
Varför tog du då upp det?
BirgitS BirgitS skrev:
Så länge man inte stör och hindrar för mycket får man protestera på många sätt, t.ex. med en aktion som blockerar vissa av riksdagens ingångar:
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tog du då upp det?
Det var väl snarare Dilato i inlägg #10 271 som gjorde det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl snarare Dilato i inlägg #10 271 som gjorde det.
För all del. Men du menade att det var tillåtet att ”som blockerar vissa av riksdagens ingångar”. Och här är vi helt oense.

Tycker du även att det är OK om jag kommer hem till dig och ställer mig i vägen så att du inte kan använda din ytterdörr?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Reklam i form av flaggor och affischställ vimlar det av i Stockholm och det går bra så länge de inte är i vägen för andra.
Ja det går bra att köra 200km/h på vägen med. Jag vet, jag har i ungdomligt oförstånd provat. Polisen gjorde inget åt det så det måste vara tillåtet med din logik.
BirgitS BirgitS skrev:
I princip borde det inte vara någon skillnad på att Metall ställer dit ett solskydd soliga dagar på allmän mark och att en privatperson sätter upp ett parasoll på en allmän strand. Samma sak gäller att folk får ta med sig stolar, bord etc. och ha picknick på allmän mark t.ex. i form av gräsmattan på en bostadsrättsföreningens fastighet så länge som det inte är inhägnat och de inte hindrar medlemmarna i föreningen att göra samma sak. Likadant på privata stränder och bryggor som inte är inom hemfridszonen.

Vi har stora rättigheter när det gäller att röra oss och slå oss ner nästan överallt.
Jag väljer till skillnad på dig inte att spekulera i detta. Jag noterar bara att använda annans fastighet utan tillstånd kan vara ett brott.

Sedan tänker jag att det förmodligen är skillnad på mer allmän mark t.ex. en kommunalägd trottoar och en privat industrifastighet.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
princip borde det inte vara någon skillnad på att Metall ställer dit ett solskydd soliga dagar på allmän mark
Ä du säker på att det är allmän mark?

Jag är mer benägen att tro att det är privat fastighetsmark (Grimsta 5:557) ägd av Revelop AB (f.d. Profi Fastigheter AB)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
För all del. Men du menade att det var tillåtet att ”som blockerar vissa av riksdagens ingångar”. Och här är vi helt oense.

Tycker du även att det är OK om jag kommer hem till dig och ställer mig i vägen så att du inte kan använda din ytterdörr?
Du får gärna blockera porten om du vill för då går jag genom en annan port helt enkelt. Precis som när det gällde riksdagshuset. Om forskarna och aktivisterna däremot hade blockerat alla ingångar till riksdagen hade inte polisen accepterat det som framgår av artikeln.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du får gärna blockera porten om du vill för då går jag genom en annan port helt enkelt.
Menar du verkligen detta är du nog rätt unik. Mer normalt är att ”bli arg” på den som olovandes blockerar den normala vägen till ens bostad och tvingar en att välja en annan väg.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Ä du säker på att det är allmän mark?

Jag är mer benägen att tro att det är privat fastighetsmark (Grimsta 5:557) ägd av Revelop AB (f.d. Profi Fastigheter AB)
Som sagt allmänheten får vistas på privata fastigheter där till inte är hemfridszon och inte inhägnat. Än en gång det är tillåtet för vem som helst att ta med sig stolar och slå sig ner på den gräsmatta som ligger på en bostadsrättsförenings fastighet om gräsmattan inte är så inhägnad att det inte är lätt att göra det. Jag kan inte se någon väsentlig skillnad mellan det och den där gräsmatteremsan mellan en trottoar/gångbana och en parkering, Vem som helst får gå över parkeringen på bilden också.
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt allmänheten får vistas på privata fastigheter där till inte är hemfridszon och inte inhägnat. Än en gång det är tillåtet för vem som helst att ta med sig stolar och slå sig ner på den gräsmatta som ligger på en bostadsrättsförenings fastighet om gräsmattan inte är så inhägnad att det inte är lätt att göra det. Jag kan inte se någon väsentlig skillnad mellan det och den där gräsmatteremsan mellan en trottoar/gångbana och en parkering, Vem som helst får gå över parkeringen på bilden också.
Men frågan var väl mer om man får belamra ytan med egna grejor utan ägarens tillstånd vilket jag inte tycker är självklart.

Anser du t.ex. det är fritt fram att duka upp en picknick mitt på asfalten på en industritomt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
H heimlaga skrev:
Rätten att protestera är en grundläggande del av demokratin
Så länge man protesterar mot rätt saker, och vilka som är rätt avgörs av staten.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt allmänheten får vistas på privata fastigheter där till inte är hemfridszon och inte inhägnat. Än en gång det är tillåtet för vem som helst att ta med sig stolar och slå sig ner på den gräsmatta som ligger på en bostadsrättsförenings fastighet om gräsmattan inte är så inhägnad att det inte är lätt att göra det. Jag kan inte se någon väsentlig skillnad mellan det och den där gräsmatteremsan mellan en trottoar/gångbana och en parkering, Vem som helst får gå över parkeringen på bilden också.
Men att bosätta sig där i ett halvår eller mer är ju något annat än att vistas där tillfälligt.
Tar de ner tältet och banderollerna på nätterna eller belamrar de ytan under hela dygnet?

Vi har ju i ett flertal fall sett hur usel äganderätten är i det här landet när folk fått sin mark ockuperad och nerskräpad av zigenarläger, det myndigheterna i bästa fall kan hjälpa till med är vitesförläggande mot den som fått sin mark nedskräpad!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har varit förbi Tesla Bredden på helgen och då är allt borta från platsen (strejk personalen jobbar väl bara ordinarie tid) men frågan är ändå om de stämt av med farlighetsägaren att det är okay att sätta upp tält och annat vardagar under 8 månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.