Nissens
Det är väl tur att vi lever i en demokrati så att inte vilka stolligheter som helst blir lag. 😂

O
Fast i praktiken måste man väl delta i strejken som fackmedlem? Annars riskerar man att bli utesluten ur facket.
Men visst, brottsligt är det ju inte.

Edit: Skulle varit svar till Cpalm

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Frågan är hur facket tar hand om de på Hydro i Vetlanda när de tvingas sparka personal för att Tesla hittat en ny leverantör? Skall de få lön? A-kassan är ju inte ens nära lönen i omfattning och tidsbegränsad.

Facken jobbar som sagt var hårt på att göra sig själva irrelevanta...

• Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl tur att vi lever i en demokrati så att inte vilka stolligheter som helst blir lag. 😂
haha, du menar att du har sådant förtroende för majoriteten av våra väljare att du inte tror det trillar igenom stolligheter?

Jag själv hyser inga som helst sådana höga tankar om demokrati. Problemet är bara att alternativen är så genomusla i jämförelse ;)

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Frågan är hur facket tar hand om de på Hydro i Vetlanda när de tvingas sparka personal för att Tesla hittat en ny leverantör? Skall de få lön? A-kassan är ju inte ens nära lönen i omfattning och tidsbegränsad.

Facken jobbar som sagt var hårt på att göra sig själva irrelevanta...
Det vore rätt komiskt om produktion lades om till ett annat företag utan kollektivavtal 😂

• Gilla
richardtenggren och 5 till
  • Laddar…
Troligtvis blir det någon av Hydros fabriker i Kina som tar över produktionen, så kommunistiskt blir det i alla fall.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Troligtvis blir det någon av Hydros fabriker i Kina som tar över produktionen, så kommunistiskt blir det i alla fall.
Haha, då måste de anställda ju få utmärkta arbetsvillkor. Måste vara helt i linje med IF Metalls mål. Se till att våra medlemmar här med justa villkor får sparken så att arbetet kan utföras av arbetare i en kommunistisk diktatur.

Jag tänker att IF Metall då genast bör flyga till Kina och demonstrera utanför fabriken där.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D Dilato skrev:

Måste jag strejka?​

Om du vägrar delta i strejken blir du förmodligen utesluten ur facket eftersom du bryter mot förbundets stadgar.
[länk]
Vuxenmobbing. Fyfan, hur kan folk hålla på med skiten. Fattar det inte

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man borde införa lag på att minst 50 procent måste vara medlemmar i ett fack
Vem ska avgöra vilka två av dig, din sambo och din anställde, som ska tvångsanslutas?

• Haha
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens
S Styrman_jansson skrev:
haha, du menar att du har sådant förtroende för majoriteten av våra väljare att du inte tror det trillar igenom stolligheter?

Jag själv hyser inga som helst sådana höga tankar om demokrati. Problemet är bara att alternativen är så genomusla i jämförelse ;)
Du missförstår mig. Demokratin sållar oftast bort extremerna. Nackdelen är ju att riktigt bra beslut inte alltid går igenom. Men det kan vara värt det priset trots allt.

Mats-S
Tror Metall har flera äss i rockärmen, ett uttalande igår om vad som händer om Tesla inte går med på att skriva avtal tyder på det.

Funderade lite, och en effektiv åtgärd vore kanske att ta ut bilprovningsanställda i blockad mot Tesla. Vilket liv det skulle bli på Tesla-sekten om deras bilar får körförbud pga att ingen vill besiktiga dom ... undrar om det inte är något sådant som Metall har på gång ... 🤔

Någon annan som har några idéer på vad Metall har för planer om Musk fortsätter att obstruera?

PS. Det här inlägget ör totalt off topic men eftersom tråden redan har spårat ur tycker jag det är strunt samma :)

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Verkar vara en kanon bra lösning som gör att Sverige kommer ett hack närmare att få dryga 1300 nya arbetslösa.

• Gilla
  • Haha
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Det är ingen som kommer att gå arbetslös pga om Tesla lämnar sverige. Bilbranchen skriker efter mekaniker så det är många som vill anställa dom.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ett annat innovativt förslag är att plisor bötfäller alla teslor. Eller bärgare fraktar dem till skrotar som pressar dem.

Är det med Teslas kunder metall vill jävlas med altså?

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.