550 502 läst · 11 956 svar
551k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Frågan är hur facket tar hand om de på Hydro i Vetlanda när de tvingas sparka personal för att Tesla hittat en ny leverantör? Skall de få lön? A-kassan är ju inte ens nära lönen i omfattning och tidsbegränsad.
Facken jobbar som sagt var hårt på att göra sig själva irrelevanta...
Facken jobbar som sagt var hårt på att göra sig själva irrelevanta...
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
haha, du menar att du har sådant förtroende för majoriteten av våra väljare att du inte tror det trillar igenom stolligheter?Nissens skrev:
Jag själv hyser inga som helst sådana höga tankar om demokrati. Problemet är bara att alternativen är så genomusla i jämförelse
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Det vore rätt komiskt om produktion lades om till ett annat företag utan kollektivavtal 😂pacman42 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Haha, då måste de anställda ju få utmärkta arbetsvillkor. Måste vara helt i linje med IF Metalls mål. Se till att våra medlemmar här med justa villkor får sparken så att arbetet kan utföras av arbetare i en kommunistisk diktatur.C cotillion skrev:
Jag tänker att IF Metall då genast bör flyga till Kina och demonstrera utanför fabriken där.
C cpalm skrev:
Måste jag strejka?
Om du vägrar delta i strejken blir du förmodligen utesluten ur facket eftersom du bryter mot förbundets stadgar.https://malarnasfacktidning.se/2020/11/strejk-pa-jobbet-detta-galler/
Renoverare
· Stockholm
· 18 396 inlägg
Du missförstår mig. Demokratin sållar oftast bort extremerna. Nackdelen är ju att riktigt bra beslut inte alltid går igenom. Men det kan vara värt det priset trots allt.S Styrman_jansson skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 742 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 742 inlägg
Tror Metall har flera äss i rockärmen, ett uttalande igår om vad som händer om Tesla inte går med på att skriva avtal tyder på det.
Funderade lite, och en effektiv åtgärd vore kanske att ta ut bilprovningsanställda i blockad mot Tesla. Vilket liv det skulle bli på Tesla-sekten om deras bilar får körförbud pga att ingen vill besiktiga dom ... undrar om det inte är något sådant som Metall har på gång ... 🤔
Någon annan som har några idéer på vad Metall har för planer om Musk fortsätter att obstruera?
PS. Det här inlägget ör totalt off topic men eftersom tråden redan har spårat ur tycker jag det är strunt samma
Funderade lite, och en effektiv åtgärd vore kanske att ta ut bilprovningsanställda i blockad mot Tesla. Vilket liv det skulle bli på Tesla-sekten om deras bilar får körförbud pga att ingen vill besiktiga dom ... undrar om det inte är något sådant som Metall har på gång ... 🤔
Någon annan som har några idéer på vad Metall har för planer om Musk fortsätter att obstruera?
PS. Det här inlägget ör totalt off topic men eftersom tråden redan har spårat ur tycker jag det är strunt samma
Redigerat: