Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
(Svar till Anders M ang att han inte bryr sig om ”metadiskussioner”.)
Men du har inga problem med att totalt spåra ur en tråd som hade kunnat vara konstruktiv, till att bli en total katastrof fylld med vad jag faktisk skulle vilja kategorisera som hatretorik, ogrundade uttalanden, off-topic från off-topic och så vidare…
Det rätt kul men trådar som spårar ur med. Så länge de spårar ur på "rätt sätt" det vill säga.
Här har diskuterats allt från hur uppkopplade elbilar är till imperialism, kolonisation, fackets historia, USA's samhällsproblem m.m. Ungefär som en bättre diskussion runt fikabordet på jobbet. Halvseriös med inslag av lite trams typ. Så länge vi kan begränsa oss till på sin höjd milda personangrepp i all välmening så är det väl bara att köra på ;)

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Om några timmar träder Hydro Extrusion i Vetlanda in i strejken, tror ni Tesla kommer handla med dom i framtiden eller blir vi av med 50 arbetstillfällen?

[länk]

(För er som missat så är fabriken det enda företaget i Europa som tillverkar en viss komponent till Tesla)
Vad innebär blockaden?

JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Självklart inte, men det vore ju direkt fånigt av Musk att strida för ingenting.
Är man en av världens rikaste personer har man råd att strida för principsaker hur fånigt det än kan tyckas för dig. Jag har personligen inte jättemycket till övers för just Elon Musk, men i det här fallet är jag på hans sida.

• Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
O
  • Gilla
Bästerortarn och 13 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Det innebär att IF Metall blockerar företaget att tillverka komponenten, ca 50 av företagets 650 anställda berörs.
Det ironiska är företaget har kollektivavtal men blir ändå drabbade av fackets stridsåtgärder och riskerar att förlora en kund.

[länk]
De kommer ju Tesla inte samarbeta med längre.
Bara att skicka hem de 50 på lång julledighet.

Glöm inte att ägaren köpte twitter för 44 miljarder dollar för att byta namn till X och sen hade öppen omröstning om han själv skulle avgå.

Han skulle hellre importera prylarna från månen med sina raketer på spaceX. Dock brukar de explodera så leveranssäkerheten blir väl strax bättre än Postnord bara

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Med tanke på vem Musk är så är jag inte säker på att det är rätt, han kan nog ta vilken kostnad som helst tyvärr.
Ja han köpte ju ett ganska värdelöst twitter för 44 miljarder dollar.
Ganska snabbt efter värderade Musk det själv till 20 miljarder dollar.

Och jag tror att största anledningen var att twitter inte lät rätt personer, enligt Musk, höras, det var fel information på twitter, så då köpte han det.
Han kanske köper IF Metall, vem vet.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Han kanske köper IF Metall, vem vet.
Att bränna 24 miljarder dollar är väl en sak men tror du verkligen att han gör hur kassa affärer som helst?

• Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Absolut inte.. men har man 2400miljarder så är det tämligen lätt att säga att man skiter i sverige när omsättningen inte ens är uppe i 0.3% om det skall vara så förbannat svårt att driva företag här. Svenska staten blir säkert superglada när ett företag som omsätter 7miljarder lämnar sverige.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Att bränna 24 miljarder dollar är väl en sak men tror du verkligen att han gör hur kassa affärer som helst?
För sina principers skull?
JA !

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Politikerna i Sverige lärde sig den hårda vägen att det var dumt med politik som hämmar tillväxt
Samtidigt vet du mycket väl att de ofta tar populistiska beslut snarare än det de faktiskt tror att är bra.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är man en av världens rikaste personer har man råd att strida för principsaker hur fånigt det än kan tyckas för dig. Jag har personligen inte jättemycket till övers för just Elon Musk, men i det här fallet är jag på hans sida.
Trist att han i så fall är beredd att strunta i de svenska kunderna för en principsak. Men inget förvånar när det gäller Musk. Han är fantastiskt bra på andra saker, men i detta sammanhanget klicka han fullständigt.

Det hade kunnat skötas betydligt snyggare, principer eller ej. Kan tänka mig att facket inte heller varit smidigt.

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Fint att se hur engagerad facken kan vara att driva företag ur landet.

Propagera för löntagarfonder igen?
Vore väl inte helt fel om facket blev ägare av näringslivet på två generationer? Företagen tvingas ge bort sitt ägande sakta men säkert.

Ge över Försvarsmakten till fackets styre på direkten så kan de styra över det.
Vi skulle överta Åland och halva Finland innan Lucia.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P Pligg85 skrev:
Fint att se hur engagerad facken kan vara att driva företag ur landet.

Propagera för löntagarfonder igen?
Vore väl inte helt fel om facket blev ägare av näringslivet på två generationer? Företagen tvingas ge bort sitt ägande sakta men säkert.

Ge över Försvarsmakten till fackets styre på direkten så kan de styra över det.
Vi skulle överta Åland och halva Finland innan Lucia.
Eller hur dåligt ett företag kan sköta något som konkurrenterna hanterar utan problem.

Jag har arbetat på ett internationellt amerikanskt bolag, och det är verkligen annorlunda. ”Management by fear” fick en ny innebörd. Ändå hade de kollektivavtal.

Efter 3 år fick jag nog. Fick en bra lön och jobbade hårt. Huvudkontoret ville ständigt ha nya ekonomiska rapporter eftersom de verkade rädda för att bli lurade. Tvingades anställa typ dubbelt så många ekonomer som ett svenskt företag skulle haft för att kunna få fram alla dessa rapporter… rätt märkligt.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller hur dåligt ett företag kan sköta något som konkurrenterna hanterar utan problem.

Jag har arbetat på ett internationellt amerikanskt bolag, och det är verkligen annorlunda. ”Management by fear” fick en ny innebörd. Ändå hade de kollektivavtal. Efter 3 år fick jag nog. Fick en bra lön och jobbade hårt, huvudkontoret ville ständigt ha nya ekonomiska rapporter eftersom de verkade rädda för att bli lurade. Tvingades anställa typ dubbelt så många ekonomer som ett svenskt företag skulle haft för att kunna få fram alla dessa rapporter… rätt märkligt.
Så kollektivavtal löste inte problemet för dig och din tidigare arbetsgivare?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J Jogöwa skrev:
Så kollektivavtal löste inte problemet för dig och din tidigare arbetsgivare?
Eftersom jag satt i ledningen i Sverige och de jag arbetade med satt på andra sidan Atlanten så var det kanske inte något som täcktes av något kollektivavtal. Det är inte riktigt samma sak som för de som jobbade mer internt. Tror inte kollektivavtalet når ”over there”. Även om det hade hjälpt, så hade jag lämnat ändå.

Det var lärorikt, och jag kommer aldrig mer att arbeta inom något bolag som är baserat i USA.

• Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.