Mycket riktigt är det motor och automatik från Somfy, Hunter Douglas eller annan tillverkare. Min grannes frånkoppling av vindautomatiken visade sig helt enkelt bestå av en brytare för elanslutningen till den. Men det var mest för att kunna stänga av den när man gör justeringar etc, annars ska den alltid vara aktiv eftersom vindautomatiken är en skyddsfunktion (till skillnad från solautomatiken som kan stängas av från fjärren).

Det slutade med att jag beställde en FA42 med vind- och solautomatik från dittsolskydd.se då det blev mycket billigare än alla andra alternativ. Jag får hänga upp markisen själv men det ser ut att vara relativt enkelt. Eljobbet verkar inga installatörer göra i alla fall så jag hade fått anlita elektriker för det i vilket fall.
 
Brukar det gå att ställa in hur långt markisen ska gå ut på automatik?

Jag vill att markisen ska gå ut dagtid när det är soligt och då kanske bara 2m utav de 3.5m den klarar att gå ut.
Eller är det bara max ut eller helt inne som gäller med alla dessa styrningar?
 
Både min gamla och nya markisstyrning, från Somfy, till fönstermarkiser går att ställa hur långt man vill att markisen skall gå per automatik. Nu har jag iofs fönstermarkiser men styrningen är den samma till alla markiser. Vid injustering så låter man markisen gå ut till det läge som man vill ha och när man är nöjd så trycker man på "stopp". Automatiken kommer sedan ihåg detta som en "gångtid" och kör markiserna denna tid varje gång.

Min gamla styrning hade en något bättre funktion än den nya. När den hade kört ut markisen till rätt läge så körde den en kort "stäng" körning som spände upp markisen. Men denna funktion finns ej på den nya styrningen. Att jag fick byta beror på att transformatorn i den gamla styrningen blev korsluten och började agera värmeelement inne i eldosan. Rena turen att vi var hemma och kände en äcklig lukt från bränd plast, vad som hade hänt om vi inte brutit strömmen och plockat ut styrningen ur eldosan vill jag inte tänka på.......
 
roli skrev:
Både min gamla och nya markisstyrning, från Somfy, till fönstermarkiser går att ställa hur långt man vill att markisen skall gå per automatik. Nu har jag iofs fönstermarkiser men styrningen är den samma till alla markiser. Vid injustering så låter man markisen gå ut till det läge som man vill ha och när man är nöjd så trycker man på "stopp". Automatiken kommer sedan ihåg detta som en "gångtid" och kör markiserna denna tid varje gång.

Min gamla styrning hade en något bättre funktion än den nya. När den hade kört ut markisen till rätt läge så körde den en kort "stäng" körning som spände upp markisen. Men denna funktion finns ej på den nya styrningen. Att jag fick byta beror på att transformatorn i den gamla styrningen blev korsluten och började agera värmeelement inne i eldosan. Rena turen att vi var hemma och kände en äcklig lukt från bränd plast, vad som hade hänt om vi inte brutit strömmen och plockat ut styrningen ur eldosan vill jag inte tänka på.......
Super, tack. Då kanske jag ska köpa lämplig markis och sedan välja denna styrning.

Klarar samma styrning två likadana markiser? Kommer ha två st jag vill köra på precis samma sätt. Vad jag inte förstod var om jag alltså måste köpa Somfy motor och sedan montera i lämplig markis? De flesta säljs ju redan med motor.

Det jag vill uppnå är att varje dag när solen kommer runt husknuten och börjar ligga på södersidan ska mina två markiser jag ska skaffa gå ut säg 2m med hjälp av en solljussensor. Går de att programmera bra? Tänker mig om det blir molnigt ska den ju inte åka in direkt efter 5min utan vara kvar en stund. Sedan ska de gå in på kvällen vid låt säga 20.00.

Vill sedan kunna köra ut eller in de manuellt med fjärrkontroll och så ska ju vindsensorn finnas som säkerhet också.
 
Redigerat:
Den automatik som jag har går inte att programmera så att den drar in markiserna vid ett visst klockslag utan det är sol- och/eller vindsensorn som styr när markiserna skall in.

Men min har några år på nacken så det kan finnas nyare styrningar med bättre funktioner.

Min styrning sköter två markismotorer som är kopplade via stag så att varje motor fixar 2 markiser var. Allt är kopplat via en reläbox dit motorerna är kopplade. Jag har också parallellkopplat manuella strömbrytare till reläboxen så jag manuellt kan styra varje markismotor in och ut då mina markiser sitter på var sin sida av ett hörn.

Tror inte att du måste ha motorer från Somfy. Det borde fungera med andra fabrikat, men alla motorer bör nog vara samma modell/fabrikat så att de inte går olika fort in och ut....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.