Idag sågade jag gammal panel i bitar för att skicka in i kaminen.
Jag kände att en del brädor luktade starkt av terpentin när jag kapade dem. Panelen har suttit i säkert 60 år. Vad exakt den är målad med vet jag inte.

Men borde inte terpentin vädras ur efter så lång tid? Är det ett kvalitetestecken att trä innehåller stora mängder terpentin?
 
  • Gilla
jesper_t
  • Laddar…
Det är inte doften av kåda du känner när du sågar i panelen, det liknar ju terpentin då terpentin är en produkt från barrträd, oftast tall.
För mig är det bara positivt
 
Redigerat:
Det kan till och med vara aningens tjärved du har stött på.
 
Kåda? Ja kanske. Jag ska ut till huset i morgon igen. Ska fortsätta kapa panel och ta en ny luktkontroll.

Tjärved? Om man söker på tjärved så får man reda på att det är ved med hög halt av terpentin och kåda. Jag vet ju att man kunde hitta tjärved i gamla tallstubbar och att det är bra att tända brasor med.

Jag ska som sagt kolla igen. Panelen kommer från något lokalt hemmasågverk. De är ojämna i kvaliteten och dimensionerna varierar nog lite. Inte heller omöjligt att det blev uppsatt innan det var helt torkat.
 
Det man använde till fönster förr var denna typen av virke och framför allt till den nedre liggande delen i bågen, var mycket beständiga mot röta. Enda nackdelen är när man ska fräsa i materialet att det inte skär riktigt rent och sätter igen fräsen, men det kan man fixa till.
Kåda är grunden för allt vi pratar om, dvs tjärved, terpentin, töre/tyre, etc, eller rättare sagt de oljor/hartser som naturligt förekommer i barr framför allt tall.
 
  • Gilla
Joakim Lennartsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.