Hej, Har lite funderingar angående Termostater till mina radiatorer.
Har För 2 veckor sen installerat en Bergvärmepump från IVT och det drivs via en ute termostat.

Min undran är då om jag ska byta ut mina termostater på radiatorerna då de är gamla och dåliga.
Har kikat på Digitala termostater så man kan ställa olika grader för olika rum, men hjälper det till i energiförbrukningen alls? tänkte då pumpen går via en utetermostat och inte inne.
Behöver radiator termostaterna vara synkade med bergvärme pumpen?

Behöver få det här förklarat av en som vet vad han talar om, har inget problem att byta sakerna själv men vill gärna veta vad som är effektivt och lönsamt om jag nu behöver byta dom.
 
Helst så kan du montera bort termostaterna förutom i tex sovrum.
Om du använder termostater som kan strypa flödet så kan pumpen lösa ut och du får dyrare drift.

Termostater på max, justera kurva i pumpen och de rum som blir för varma ska strypas på den fasta strypningen i returen från elementen.

Elementen ska vara kalla längst ned, annars stryp litegrann på just det elementet för kortslutning av flödet är inte ok i en värmepumpsinstallation
 
Om du vill använda termostater så måste du koppla som jag gjort med en arbetstank med extern Cirkulationspump så pumpen blir oberoende hur termostaterna är öppna eller stängda.

Gjorde detta pga öppen planlösning och kakelugn så jag ska kunna spara lite på att elda men samtidigt inte ha kallt i rummen som kakelugnen inte når.

IkUf7qRl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nedro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.