Hej!
Jag och min sambo äger ett hus byggt 1923 beläget vid vatten med liten brygga till tomten.

Idag finns en inte alls tidstypisk altan på husets baksida som vetter mot vattnet. Tanken är att riva denna och istället flytta altanen till husets högra sida (vg se bild) där vi har kök och matrum. Tanken är att längre fram även flytta pardörrarna från vänster till höger sida för att få access direkt från matrummet.

Vi har klurat fram och tillbaka på hur vi ska kunna bygga en ny uteplats/altan/terrass som passar till husets tidsera utefter de förhållanden som råder avseende mark och andra entréer att ta hänsyn till men nu har vi kört fast :rolleyes:Önskar ha plats för matgrupp samt utrymme för mindre lounge/plats att sola.

Vi funderar även kring val av material men ekonomin är begränsad (då vi även renoverar/restaurerar hela insidan) och bygget får således inte kosta multum. Vill inte ha en massiv pjäs till trall som förstör hela intrycket/fasaden.

Bildens vänstra pil pekar på ett garage beläget under den gamla uteplatsen och pilen till höger på entrédörren till källaren som finns precis bredvid gamla trappan. Den vita linjen motsvarar platsen för den nya altanen/terrassen.

Vore oerhört tacksam för tankar, idéer, inspiration och förslag på hur vi skulle kunna göra :)
 
  • Hus från 1923 med befintlig altan bak och vit markering för ny altanplats, vid vatten med brygga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hade byggt en terass med liknande konstruktion som nuvarande. Enkelt att anpassa till dörrar etc i källarplanet. Däremot hade jag målat det vitt och kanske satt lite snyggare hörnstolpar eller så för att få det lite mer tidsenligt. Spröjs till fönstret på kupan också ;)
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag hade byggt en terass med liknande konstruktion som nuvarande. Enkelt att anpassa till dörrar etc i källarplanet. Däremot hade jag målat det vitt och kanske satt lite snyggare hörnstolpar eller så för att få det lite mer tidsenligt. Spröjs till fönstret på kupan också ;)
Ja det är sannerligen lite lurigt. Den nuvarande altanen är dock för liten för våra önskemål. Får bara plats ett litet bord och kanske fyra stolar och man klämmer ihop sig. Så även om själva utseendet (med vissa ändringar som du beskriver) kan appliceras behöver vi en lösning på att göra den större.. Fönstret på kupan är i kasst skick och minst sagt väl ventilerat så det byts ut till ett mindre tvåluftsfönster med spröjs likt övriga fönster ;)
 
Det är inte tidstypiskt men vill man slippa grus/singel så är betongplattor diskret. En låg mur som putsas i samma kulör som huset kan binda ihop det hela. Ev varierande höjd så att t ex hörnen är högre men fortfarande inte midjehögt.
När ni tar bort träkonstruktionen så fundera på dubbeldörrar och fönster istället för garageportar. Dubbeldörrar för att kunna få in och ut större föremål men slipa öppna mer än en vanlig dörr i vardagen.
 
  • Gilla
LisaGy och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det är inte tidstypiskt men vill man slippa grus/singel så är betongplattor diskret. En låg mur som putsas i samma kulör som huset kan binda ihop det hela. Ev varierande höjd så att t ex hörnen är högre men fortfarande inte midjehögt.
När ni tar bort träkonstruktionen så fundera på dubbeldörrar och fönster istället för garageportar. Dubbeldörrar för att kunna få in och ut större föremål men slipa öppna mer än en vanlig dörr i vardagen.
Tack för input, låter intressant (y) är det möjligt att gjuta en så pass hög betongplatta att den linjerar med sockeln på huset där vi planerar att ha utgången till terrassen? Kanske kan man gjuta två olika platåer där en är i höjd med ingång/utgång och en är lägre för att undvika känslan av ”stor kloss”?

Menar du att vi ska byta garageporten till dubbeldörrar med fönster eller missuppfattar jag? Garaget har ingen förbindelse in till huset, däremot är det en dubbeldörr in till garaget idag :) Sen håller jag med dig om att dom inte är så estetiska. Tanken är att den dagen vi gör fasaden byta färg på sockeln till mörkare grå. Så även sätta in ett par nya garagedörrar i samma grå färg.
 
Jag tänkte nog bara en markplacerad uteplats. Om man ska börja bygga på höjden så behöver man nog rita ett antal förslag och se om t ex putsade stolpar eller någon träkonstruktion ser minst klumpigt ut och/eller smälter in.

Om garaget inte har förbindelse med övriga huset är det kanske inte lika viktigt med dubbel/pardörrar.
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Här är en bild på en terrass från 1920-talet: [länk]

När man läser böcker från den tiden som utspelar sig kring lite vanligare hus är det ju mer dricka kaffe i bersån eller som man ser på målningar med middag i det gröna, man ställer ut bord och stolar på gräsmattan eller på en grusad yta.
[länk]
Tack för länkarna! Har googlat runt en hel del själv men inte sett just den bilden. Vi har mycket riktigt en plats nere i trädgården mellan äppleträden med en stensatt liten uteplats precis som du beskriver
 
Undrar om det fanns altaner på 20-talet om man bortse frånstora herrgårdar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Undrar om det fanns altaner på 20-talet om man bortse frånstora herrgårdar.
Nej jag tror du har helt rätt, snarare inglasad veranda På sikt har vi drömmar om att glasa in ett uterum i stil à la 20-tal men det tillåter inte ekonomin på många år. Därför vill vi göra någon form av altan som samspelar väl med huset i övrigt.
 
Om ni vill att det ska vara tidstypiskt är väl trädäck att glömma, likaså upphöjd från mark. Stensatt eller grus bör det väl vara? På mark, med mur om så krävs mot nivåskillnad.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Om det nu skall följa huset i detalj kan man ju tänka sig en utbyggnad av källaren med balkong ovanpå, likt den befintliga utbyggnaden på gaveln. Längs med hela sidan av huset. Med svetsat staket. Minimalt med underhåll, men dyrt.
 
  • Gilla
LisaGy
  • Laddar…
Ett vackert hus i typisk 20-talsklassicism! Några moderna detaljer stör som t.ex. fönstret i takkupan. I likhet med flera tror jag inte det förekom verandor på 20-talet. Man satt i bersåer och använde bord och stolar inifrån huset. Ska man göra en riktigt snygg lösning kan jag tänka mig en verandaliknande skapelse med tak (kuverttyp) fast utan fönster, symmetriskt placerad på huvudfasaden (alltså utan hänsyn till utbyggnaden). Vitmålade detaljer. Det hänger på väderstrecken om det ska fungera.
 
  • Gilla
LisaGy
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ett vackert hus i typisk 20-talsklassicism! Några moderna detaljer stör som t.ex. fönstret i takkupan. I likhet med flera tror jag inte det förekom verandor på 20-talet. Man satt i bersåer och använde bord och stolar inifrån huset. Ska man göra en riktigt snygg lösning kan jag tänka mig en verandaliknande skapelse med tak (kuverttyp) fast utan fönster, symmetriskt placerad på huvudfasaden (alltså utan hänsyn till utbyggnaden). Vitmålade detaljer. Det hänger på väderstrecken om det ska fungera.
J justusandersson skrev:
Ett vackert hus i typisk 20-talsklassicism! Några moderna detaljer stör som t.ex. fönstret i takkupan. I likhet med flera tror jag inte det förekom verandor på 20-talet. Man satt i bersåer och använde bord och stolar inifrån huset. Ska man göra en riktigt snygg lösning kan jag tänka mig en verandaliknande skapelse med tak (kuverttyp) fast utan fönster, symmetriskt placerad på huvudfasaden (alltså utan hänsyn till utbyggnaden). Vitmålade detaljer. Det hänger på väderstrecken om det ska fungera.
Tack, ja vi älskar huset och 20-talsklassicismen. Känner som dig, fönstret i takkupan skaver. Fönstret är (som tur är) i väldigt dåligt skick pga otillräckligt tätat så det ska bytas och då självfallet gå i stil med övriga fönster :D Intressant förslag! Baksidan som ses på bilden ligger i söderläge, är sol från förmiddag till sen eftermiddag (även kväll om det inte varit för dom stora ekarna precis utanför trädgården).
 
Det blev lite fel i mitt förra inlägg. "I likhet med flera tror jag inte det förekom verandor på 20-talet". Med verandor menade jag trädäck förstås. Det som förekom var glasverandor.
Söderläge är perfekt, då riskerar man inte att ett tak stjäl för mycket ljus (utom miitt på vintern). Dessutom fungerar den morgon, middag och kväll. Fundera lite över proportionerna och tänk på att fånga upp så mycket som möjligt av västersolen.
 
  • Gilla
LisaGy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.