Vi har nu bott sju månader i vårt enplans 70-talshus på 128kvm med självdrag. Vi har direktverkande eluppvärmning med en llvp som komplement. När vi flyttade in i december förbrukade vi 2800kw och vi hade det inte överdrivet varmt. Vi har stora fönster, som suttit där sedan huset byggdes, vilka blev väldigt kall och var svåra att värma upp. Där å då bestämde jag att vi skulle byta system till sommaren, till ett vattenburet system med en lvvp. När vi kom till maj blev förbrukningen 550 kw, juni blev en förbrukning på 376kw och juli pekar mot samma. Lite grovt räknat hamnar jag på en årsförbrukning om 16000kw, hushållselen kanske är runt 4000kw. Nu funderar jag på hur vi ska värma huset till vintern. Jag har nu blivit lite tveksam till om en lvvp med konvertering är rätt väg, dels kostnaden och återbetalningstid, räknar med en kostnad på 120 kkr, 80 för pumpen och 40 för element m.m. Om jag räknar med en halvering av uppvärmning 6000kwh och ett elpris på 1,25kr blir besparingen 7500kr/år och en återbetalning av pumpen på 11 år, vilket känns lite långt. Funderar istället på att byta ut våra fönster, installera en kamin, då vi har billig tillgång till ved och byta llvp:en från 2005 alt, komplettera med ytterligare en.

Jag är lite intresserad av det här med solenergi, känns som om vi redan idag har en luftsolfångare i och med våra stora fönster, funderar även på solfångare för varmvattnet och i framtiden solpaneler för elen. Dock kan det vara skönt med ett system(vattenburet) som sköter det hela, istället för massa små olika system(kamin, solfångare etc). Jag har några tankar kring detta som jag hoppas ni med erfarenhet kan hjälpa mig med.

Vad är rimligt att förvänta sig att spara in om vi byter ut originalfönsterna från 74 med u-värde på 2.7 till nya tvåglas med u-värde på 1.0. Jag tror vi har ungefär 30kvm fönsteryta i huset, har läst allt från 45kw/kvm upp till 3000kw totalt.

Är det lönt att installera en solfångare för varmvattnet till ett hus med direktverkande el, vad kan i så fall en rimligt besparing vara på?

Om vi installerar en kamin med effekt om 3-8 kw vad är en rimlig besparing om vi eldar en gång om dag under de tre kallaste månaderna?

Verkar min beräkning angående konvertering som okej?

Hör gärna era synpunkter, tack på förhand.

Johan
 
Smartaste lösningen brukar vara att sälja och köpa ett liknande hus med färdigt värmesystem. Stå med Svarte Petter och försöka göra något åt det hela blir dyrt men i längden är det nödvändigt.

Det är värme under den kalla årstiden som kostar pengar och tusentals liter hett vatten under soliga sommardagar är inte till någon hjälp alls där. Solfångarna kan du stryka direkt.
Värma 128 kvm med kamin, alltid stå i sot och aska och låta barnen växa upp i cancerframkallande kaminrök är väl ingenting för oss som växt upp på nittonhundratalet.

En luftvattenpump borde väl fungera bra i Blekinge. Tillkommer ju kostnad för vattenburet system, men förr eller senare måste denna åtgärd göras. Ska du ha huset kvar blir det bara dyrare att dra ut på tiden.

För fönster finns det en rätt billig lösning att montera ytterligare ett glas i den redan befintliga fönsterbågen.

Har du tillgång till billig ved och gillar träjobb så hugg upp den, lägg den i säckar och sälj till myseldarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mycket bra och korrekt svar av "johanpelle". Kul att någon vågar säga sanningen rent ut även om det är tråkigt för frågeställaren!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är nog knepigt för en normalfamilj att klara sig på 10' kWh/år
 
Om du vill minska på elförbrukningen med en kamin så är det möjligt, men det kräver en hel del jobb och det drar in en hel del skräp. Jag vet eftersom jag eldar varje dag på vintern. Däremot är jag inte fullt så skeptisk som Johanpelle till vare sig kaminer eller direktel.

Om du eldar i en lätt kamin blir det lätt för varmt medan du eldar och kallt igen så fort du slutar. För att öka såväl komfort som andelen värme från ved bör du ha en tung eldstad. Tung är i det fallet en eldstad som väger minst ett ton.

Att byta fönster kan både minska energiåtgången och öka komforten. Det är givetvis bra båda två, men det brukar ofta sägas att det inte lönar sig ekonomiskt. I vilket skick är fönstren? Saker kan ha rört på sig i huset så att fönstren inte sluter så tätt som de kan. Det kan vara trasiga tätningslister eller helt saknas sådana. Att se till att fönstren stänger lätt, att hakarna drar till ordentligt samt se till att tätningslisterna är hela kan göra skillnad. Det är en billig åtgärd. Sedan finns firmor som bygger om fönstren och förbättrar deras isolering vilket är betydligt billigare än att byta hela fönstren.
 
Tänkte skriva nästan samma svar som Avemo. Titta över fönstren så att de är täta (om de är gamla och dåliga kommer de inte att bli lättare att värma upp med en värmepump, kanske dags att byta).

På detta forum och i samhället i allmänhet råder det lite hysteri kring värmepumpar och direktverkande el har oförtjänt dåligt rykte.

Senaste vintern var kall i sverige (även i blekinge tror jag) och du har ändå ganska låg elförbrukning. Du kommer knappast att sänka elförbrukningen till hälften med en värmepump så återbetalningstiden blir förmodligen längre än 11 år. Man måste också räkna med att utrustningen åldras. Efter 11 år börjar en värmepump att bli gammal så inköp av en ny kommer inte att ligga jättelångt fram i tiden. Det lämnar ganska lite tid för att tjäna pengar. Om ett elelement går sönder är kostnaden ganska liten att byta till ett nytt. Jag skulle bo en vinter till i huset, hålla koll på elförbrukningen och sen fundera en gång till.

Bara för att "alla andra" byter värmessystem behöver det inte vara rätt. Jag tycker att direktverkande el i en villa i blekinge låter som ett bra alternativ. Om ni vill spara pengar kan ni säkert hitta bättre sätt genom att se över era andra utgifter.
 
Intressant tråd. Jag håller inte alls med Johanpelle. Det är inte så dyr uppvärmning som du har idag trots allt precis som BTO skriver. Jag tror inte att en konvertering är lönsam i det här fallet alls. Lägg ned de tankegångarna.

Jag tror på en kamin eller pelletskamin om du är lite lat. Att det skulle vara extremt jobbigt att elda i kamin är ju väldigt överdrivet. Man blir rätt nöjd när det är 28 grader inne utan någon kostnad ....
 
Vi har (sedan -07) ett enplan med källare från -69 på 100+100, i källaren håller vi ca 17-19 grader, markplan ca 20-21 grader. Vi är två vuxna och två barn (ca 6 år), vi har fjärrvärme (installerades -04, var olja innan), FTX-ventilation (installerades -09), orginalfönster, vinden tilläggsisolerad någon gång på 70-talet, årsförbrukningen är ca 20 000kWh, dec-feb förbrukar vi ca 3-4 000 kWh/månad.
Årsförbrukning (hushålls)el är ca 4 000 kWh, ca 350 kWh/månad.
 
Redigerat:
Ninjh skrev:
Vi har direktverkande eluppvärmning med en llvp som komplement.
Hur mycket går llvp'n?
Vad har den för COP-värde.
Var är den placerad, kommer värmen ut till större delen av huset?

Tänk på att om ni installerar någon typ av eldstad så kommer llvp'n att sluta leverera värme om den står i samma rum.
 
Hej
Vi har ett 1 1/2 plans hus på 185m2 med DIREKTEL.... Och när vi flyttade in efter en ensamstående dam... Så hade hon en total förbrukning på 17000kw och vi är 2 vuxna & 2 barn.. Så vi höjde förbrukningen till 22800.... Sen vi satte in en kamin på nere våningen och har sänkt årsförbrukningen till under 13000kw per år för allt... Vi gör av med 10 1.5m3 ved säckar på en vinter och håller 25+ i temp inomhus..... Så bo in er och skaffa en bra kamin, tung eller med katalysator... Vi har en fireview 205 med katalysator förbränning som ger en hisklig värme....
Även om du skaffar luft/berg/fjärr värme så vill du ha en kamin.... De som påstår något annat ljuger...
 
  • Gilla
Sturmtiger och 1 till
  • Laddar…
Vi har bott med DIREKTEL i 2 vintrar nu och kommer nog behålla delar av den framöver, även om vi investerar i en LLVP så kommer säkerligen elelementen fylla sin funktion i sovrummen på övervåningen vid -20 ute. Instämmer att man INTE är tvingad till en konvertering av vattenburet bara för att man blivit ägare till direktel. Har man höga uppvärmningskostnader så JA då går säkerligen kalkylen ihop med t ex en bergvärmepump, men har man ett hyffsat energieffekt hus så finns en mängd nya alternativ för uppvärmning av både tappvatten och för uppvärmning på marknaden...
 
Kyleman skrev:
Mycket bra och korrekt svar av "johanpelle". Kul att någon vågar säga sanningen rent ut även om det är tråkigt för frågeställaren!
Sanningen?
 
Många olika och lustiga vinklingar, men den stora frågan är väl hur skall värmen oavsett vad som producerar den spridas i huset? Jo med vattenburet system givetvis, för hur skulle det annars gå till. Min reflektion över solenergi är som redan nämnt när den finns så behövs den minst och när den behövs mest så finns den knappast alls, bara dyr utrustning för att fånga den som troligtvis aldrig kapitaliserar sig.
 
cecar33 skrev:
Många olika och lustiga vinklingar, men den stora frågan är väl hur skall värmen oavsett vad som producerar den spridas i huset? Jo med vattenburet system givetvis, för hur skulle det annars gå till.
t.ex med en eller två LLVP med stöd av elelementen. 16000kwh är ju dessutom inte någon häpnadsväckande hög förbrukning och en konvertering skulle antagligen ta väldigt lång tid att tjäna in i detta fallet.
En ny kraftfull eller en till kompletterande llvp och kanske en kamin tycker jag låter som en kanonidé
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för alla intressanta inlägg.

Tanken med kaminen är inte att värma hela huset utan ge spetsvärme där vi är mest under de kalla årstiderna. Vad som kan ställa till det med en kamin är att vi har självdrag och vi vet inte var luften kommer dras ifrån vid eldning. Vad jag har förstått kan man dra in luft i ett rör i anslutning till skorsten, vet ej om detta är ett bra alternativ?

Tätningen runt fönsterna är väldigt dåliga, jag har tätat dem i nederkant både inne och ute för att förhindra vatten att komma in och skada karmen, vilket det gjort i badrummet. Tätningen runt fönsterkarmarna är också dåliga och i vissa fall saknas det helt, vilket jag nu jobbar på att fixa till.

Vet ej cop-värde på vår llvp, har inte de papperna, men det är en Sverigepump från Panasonic. Upplever dock att llvp som sitter i v-rummet inte orkar trycka ut någon värme alls i sovrumsdelen av huset utan bara värmer v-rum och kök, vilka har en öppen planlösning. Därför har vi tankar om en llvp som sitter i hallen och tar hand om sovrumsdelen av huset.

Jag vet att byte av fönster kanske inte heller går att räkna ihop så som en lvvp i vårt hus, men jag är inne på att energieffektivisera huset, genom nya fönster och dörrar, jobba på isoleringen m,m, Solfångare för varmvattnet räknar jag bort i nuläget, men kanske om några år när det blir effektivare och billigare att gör el själv, kanske det är ett alternativ.

/Johan
 
Redigerat:
  • Gilla
Great
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.