Hej!
Jag bygger ett förråd (Projekttråd) och håller nu på med planering av stommen men har fastnat på takkonstruktionen.

Fakta:
  • Sadeltak
  • Lutning: 27 grader
  • Byggnadslängd: 5900mm
  • Spännvidd: 3200mm
  • Upplag: regelstomme i 45x95
  • Takstol CC 1200mm (ligger på de stående väggreglarna)
  • Takbeläggning: Råspont, läkt, plåt.
Vill gärna skapa lite extra takhöjd för att hänga upp saker som takboxar och en kajak i taket. Därför vill jag gärna ha "A-takstolar". Jag har dock inte lyckats hitta några räkneprogram eller dimensioneringstabeller för dessa.

Nedan är en skiss på min tilltänkta konstruktion.
  • Överram: 45x145 C24
  • Underram/hanbjälke samt stöd: 45x120 C24
  • Underram upphöjd 250mm
  • Fogas ihop med spikplåtar och ankarspik
  • Fasar ur vid upplaget mot regelstommen
Skiss av takkonstruktion för förråd med sadeltak och A-takstolar, visar dimensioner och mått på överram, underram och upphöjd hanbjälke samt stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av förråd under konstruktion med regel- och takstolsstruktur samt måttangivelser. En person står inuti förrådet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förväntar mig inte något definitivt svar, men gärna en rimlighetsbedömning om det verkar vettigt eller aldrig kommer fungera. Även förslag på förändringar mottages tacksamt!
 
Det kommer hålla.
Skulle det komma massa med snö nån vinter så är det ju bara att skotta om det överstiger 1m .
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det kommer hålla.
Skulle det komma massa med snö nån vinter så är det ju bara att skotta om det överstiger 1m .
Tack för svar! Ja det är sant, tror dock (tyvärr) vi bara kan drömma om 1m snö här nere :(
 
Om du behöver bygglov för ditt förådsbygge är det kanske bäst att beställa fabrikstillverkade takstolar, då beräknar och ritar tillverkaren takstolen och byggnadsnämnden har ingen anledning att ifrågasätta hållfastheten.
 
F fribygg skrev:
Om du behöver bygglov för ditt förådsbygge är det kanske bäst att beställa fabrikstillverkade takstolar, då beräknar och ritar tillverkaren takstolen och byggnadsnämnden har ingen anledning att ifrågasätta hållfastheten.
Inget bygglov behövs. Var själv inne först på att beställa takstolar men klantigt nog var jag sent ute och alla har semester nu och man verkar kunna få leverans först efter V35 :( Så ska jag klara min plan att åtminstone ha stommen klar på semester får jag bygga själv.

Har nu fått lite feedback från olika håll (snickare, bygghandel etc) som alla säger ungefär vad Matti. Kommer köra enligt ritningen ovan så får vi se vad som händer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.