Har gjort en tillbyggnad. Ska lägga underlagsduk ( tribolit). Taket är pulpettak ca 5x4 meter. Taksponten går längsled från toppen till botten på taket. Måste jag då lägga underlagsduken längs med sponten, alltså från toppen till botten. Känns konstigt då ett papptak ju brukar ligga åt andra hållet.
 
K
Vad har du för taklutning? Har aldrig sett instruktioner som säger att duken måste ligga längs med sponten
 
K Kallebo skrev:
Vad har du för taklutning? Har aldrig sett instruktioner som säger att duken måste ligga längs med sponten
Lutning ca 20 grader. Det stod i instruktionen att man skulle lägga längs med sponten men inte varför. Kanske blir mindre rörelser som påverkar fästningen?
 
Orsaken till att det står längs med sponten är troligen för att sponten normalt sett ligger ner (delvis för att stöda takstolarna i sidled). Man vill nog annars ha så lite vertikala skarvar som möjligt då dom oftast skall snedskäras för att minska risken för läckage vilket bli omöjligt om du lägger längs med sponten (vertikalt)

Jag hade lagt våderna horisontelt dvs tvärs din riktning av sponten, men med det sagt så är jag varken snickare eller sakkunnig...
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
J jävla_hus skrev:
Orsaken till att det står längs med sponten är troligen för att sponten normalt sett ligger ner (delvis för att stöda takstolarna i sidled). Man vill nog annars ha så lite vertikala skarvar som möjligt då dom oftast skall snedskäras för att minska risken för läckage vilket bli omöjligt om du lägger längs med sponten (vertikalt)

Jag hade lagt våderna horisontelt dvs tvärs din riktning av sponten, men med det sagt så är jag varken snickare eller sakkunnig...
J jävla_hus skrev:
Orsaken till att det står längs med sponten är troligen för att sponten normalt sett ligger ner (delvis för att stöda takstolarna i sidled). Man vill nog annars ha så lite vertikala skarvar som möjligt då dom oftast skall snedskäras för att minska risken för läckage vilket bli omöjligt om du lägger längs med sponten (vertikalt)

Jag hade lagt våderna horisontelt dvs tvärs din riktning av sponten, men med det sagt så är jag varken snickare eller sakkunnig...
J jävla_hus skrev:
Orsaken till att det står längs med sponten är troligen för att sponten normalt sett ligger ner (delvis för att stöda takstolarna i sidled). Man vill nog annars ha så lite vertikala skarvar som möjligt då dom oftast skall snedskäras för att minska risken för läckage vilket bli omöjligt om du lägger längs med sponten (vertikalt)

Jag hade lagt våderna horisontelt dvs tvärs din riktning av sponten, men med det sagt så är jag varken snickare eller sakkunnig...
Jag gör nog så, tack. Synd bara att det spöregnar ute och jag som tagit ledigt imorgon.
 
Jag köpte en stor presenning på bygga som jag täckte taket med vid regn, man vill inte stänga in fukten under takpappen. Tror den var 7x11m och jag köpte två men fick bara användning av en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.