Jag håller på med ett cykelskjul som ska ha ett pappbelagt pulpettak. Taket har 3-kantslister på främre kanten och på sidorna och problemet jag har just nu är att jag inte är säker på hur man ska lägga pappen i takets framkant där 3-kantslisterna möts i de 90 gradiga hörnen.

Ska man lägga ut den översta våden takpapp över hela 3-kantslisten/listerna i framkant och sedan skära pappen så att den blir möjlig att vika ner över 3-kantslisterna? Det borde då innebära att man får en glipa i pappen där 3-kantslisten blir synlig/oskyddad och som sedan måste täckas/klistras med en lämpligt tillskuren pappbit. Detta moment måste då göras både med underlagspappen och sedan även med ytpappen. Frågan är om detta är rätt sätt och om det blir helt tätt eller om det är någon som kan ge mig ett tips på hur man ska göra det på bästa sätt?
 
Trekantslist i framkant? Det ska du inte ha, inte massa saker ivägen som hindrar vattnet att rinna ner i rännan.
 
Jag kanske skrev lite tokigt men det jag menade var att 3-kantslisten sitter på takets främre del, d.v.s. på den högsta punkten. I bakkant, lägsta punkten, har jag satt en takfotsplåt.
 
Okej, i regel säger man att takets framkant är där rännan är, bakkant nock. Det behöver dock inte betyda att det är husets framsida eller baksida.
Nåja, ja om du inte lägger en kappa runt om så får du laga i hörnen. Dessa får du värma fast så det blir tätt.
 
Vad innebär det att lägga en kappa runt om?
 
Här till exempel, här har pappläggaren lagt all takyta först, sedan en kappa runt om taket för att få ihop alla skarvar och vinklar.

vargons-tak-referenser-5b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hollandaren
  • Laddar…
Då förstår jag vad du menar och jag har fått en god uppfattning om hur jag kan lösa mitt problem. Jag tackar ödmjukast för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.