I vår ska det bytas tak på huset, 195kvm med ny papp, läkt och pannor.

Har inte gjort detta tidigare och försöker läsa på så mycket jag kan, dock dyker det upp en del funderingar och problem som jag inte hittat svar på och dessa tänkte jag lyfta i denna tråd.

Huset är från 60-talet och taket är aldrig bytt vad man kan se, betongpannorna har blivit spröda och pappen är torr. Positivt är dock att råsponten är mycket fin, vad man kan se inifrån vinden iaf.
Tycker det är lika bra att byta detta nu innan det blir några skador pga läckage och får jag detta avklarat kan jag lägga pengar och energi på ett nytt garage istället, vilket är mycket roligare.

Taket är uppdelat i två delar som ligger lite omlott, på den ena delen ligger en stor sektion med solfångare som jag kommer att få anledning att återkomma till längre fram. Osäkert hur jag ska hantera dem men mest troligt kommer jag att å demontera dem på plats och lyfta över dem till det andra taket vid omläggningen.

Min först fråga blir gällande uppdrag mot vägg vid omläggning av takpapp. Som ni ser på bilden nedan möts takets två delar på ett sätt som gör att pappen slutar mot en vägg. Detta är väldigt skyddat av takutsprånget och pannorna ser nästan nya ut trots över 50år på nacken.
Frågan är om man måste riva ner panelen som sitter på väggen för att ta bort den gamla plåten, pappen och sedan dra upp den nya pappen 20cm på väggen?

Jag tänker att man som ett alternativ kan kapa den gamla pappen strax utanför taksprånget och sedan avsluta den nya pappen inne under takutsprånget. Det borde väll ge ett tillfredsställande skydd och spara en hel del arbete och tid? Vill få ett bra resultat men tiden är också en viktig faktor pga väder, arbetskraft, begränsad ledighet osv.

• IMG_6859.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråkigt första svar, men glöm inte att kolla om kommunen kräver bygglov för takbyte.

han lägger ju nya svarta pannor

Snabbkoll med kommunen, inget bygglov krävs så länge man inte gör stora förändringar på takets utseende. Tack för varningen iaf!

Någon som har input gällande uppdrag under väggpanelen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.