16 524 läst · 26 svar
17k läst
26 svar
Tätskikt badrumströskel?
Ja, där är ju en "blindtröskel" under den synliga tröskel och mot denna är uppviket satt, troligtvisR Ryssi skrev:
R
Raecer11
Nybyggare
· Västra Götaland
· 236 inlägg
Raecer11
Nybyggare
- Västra Götaland
- 236 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 267 inlägg
Då är det fel utfört!
Om badrummet är rummet där man ser klinkern på bilden.
Klinkern ska sluta mot blindtröskeln/tröskeln!
Klinkern ska ej in under dörren.
Ska vara som bilden jag bifogade.
Om badrummet är rummet där man ser klinkern på bilden.
Klinkern ska sluta mot blindtröskeln/tröskeln!
Klinkern ska ej in under dörren.
Ska vara som bilden jag bifogade.
R
Raecer11
Nybyggare
· Västra Götaland
· 236 inlägg
Raecer11
Nybyggare
- Västra Götaland
- 236 inlägg
Ja badrummet är där de är klinkers på bilden.
Känns som de skulle suttit en karm och tröskel innan plattsättaren börja med tätskikt så han kunde gjort uppviket mot den.
Idé att lägga något krut på detta eller ska man skita it?
Känns som de skulle suttit en karm och tröskel innan plattsättaren börja med tätskikt så han kunde gjort uppviket mot den.
Idé att lägga något krut på detta eller ska man skita it?
Verktygstokig
· Stockholm
· 267 inlägg
Presic!
Det skulle ha varit det!
Det kännd inte enligt branschregler alltså
Så inte fackmannamässigt utfört!
Kan bli problem med försäkringar om då får en vattenskada pga av detta i framtiden.
Sen behöver du inte bli några skador!
Jag skulle nog åtminstonde påtala detta till byggaren och säga att det här blev juh inte helt rätt här!
Är byggarna våtrumsbehöriga?
Man kan även vända sig till BKR som är bransch organisationen för plattsättare.
Detta går ej att åtgärda lätt utan att riva hela plattsättningen.
Hade det varit tätskikt kvar så hade man i efterhand kunnat limma den mot en bit under tröskeln.
Det skulle ha varit det!
Det kännd inte enligt branschregler alltså
Så inte fackmannamässigt utfört!
Kan bli problem med försäkringar om då får en vattenskada pga av detta i framtiden.
Sen behöver du inte bli några skador!
Jag skulle nog åtminstonde påtala detta till byggaren och säga att det här blev juh inte helt rätt här!
Är byggarna våtrumsbehöriga?
Man kan även vända sig till BKR som är bransch organisationen för plattsättare.
Detta går ej att åtgärda lätt utan att riva hela plattsättningen.
Hade det varit tätskikt kvar så hade man i efterhand kunnat limma den mot en bit under tröskeln.
R
Raecer11
Nybyggare
· Västra Götaland
· 236 inlägg
Raecer11
Nybyggare
- Västra Götaland
- 236 inlägg
Så de hade varit okej om tätskiktet var uppviket och limmat mot blindtröskelns utsida mitt under tröskeln?
Han som gjorde badrummet är underentreprenör till husföretaget. Numera behörig enl bkr.
Han som gjorde badrummet är underentreprenör till husföretaget. Numera behörig enl bkr.
R
Raecer11
Nybyggare
· Västra Götaland
· 236 inlägg
Raecer11
Nybyggare
- Västra Götaland
- 236 inlägg
Skit i det. Det är väl bättre att tro att det är rätt än att veta att det är fel. Du ser ju inte att det är fel gjort. Så lita på intyget du får och släng dina bilder.
Det är knappast här som vattenskadan kommer ske.
Bryt bort tröskeln och dra en siilikonsträng så blir det lika tätt som ett 8 mm uppvik. Men det är mycket jobb för ingen funktion.
Det är knappast här som vattenskadan kommer ske.
Bryt bort tröskeln och dra en siilikonsträng så blir det lika tätt som ett 8 mm uppvik. Men det är mycket jobb för ingen funktion.
Renoverare
· Skåne
· 8 611 inlägg
Nu behöver vi ju inte måla fan på väggen här inne...
Om klinkern slutar mot tröskeln eller under tröskeln är totalt ointressant så länge tätskiktets övre nivå vid dörrhålet är 20mm högre än vid brunnsflänsen och är tätt även mot regeln i dörrhålet vilket det också ser ut att vara.
Allt detta är för att man ska kunna handikappanpassa och slippa ha en speciell toalettröskel med hög kant som man annars framförallt förr vek upp tätskiktet mot.
Idag använder jag själv bara de högre toalettrösklarna om det är ett väldigt litet badrum där det är svårt att få 20mm fall mellan dörr och brunn.
Om klinkern slutar mot tröskeln eller under tröskeln är totalt ointressant så länge tätskiktets övre nivå vid dörrhålet är 20mm högre än vid brunnsflänsen och är tätt även mot regeln i dörrhålet vilket det också ser ut att vara.
Allt detta är för att man ska kunna handikappanpassa och slippa ha en speciell toalettröskel med hög kant som man annars framförallt förr vek upp tätskiktet mot.
Idag använder jag själv bara de högre toalettrösklarna om det är ett väldigt litet badrum där det är svårt att få 20mm fall mellan dörr och brunn.
Klicka här för att svara