En simpel fråga till er experter.
Tog ner en mina elfa skenor för o måla förrådet, ser då att föregående har satt upp dessa utan plugg så hålen har minimalt blivit större.
Väggen är lättbetong, jag har använt samma borrhål där jag smetat in lite universalfog/silikon både på skruven och pluggen innan jag fäst skenorna

Har nu lagt tillbaka allt, så det håller men min fråga är om tillvägagångssättet är korrekt och om det klarar av mer last framöver.
Min tolkning är att när fogen härdar så blir det mer stabilt? Eller tänker jag helt fel?

J JonasGj skrev:
Tog ner en mina elfa skenor för o måla förrådet, ser då att föregående har satt upp dessa utan plugg så hålen har minimalt blivit större.
Väggen är lättbetong, jag har använt samma borrhål där jag smetat in lite universalfog/silikon både på skruven och pluggen innan jag fäst skenorna

Har nu lagt tillbaka allt, så det håller men min fråga är om tillvägagångssättet är korrekt och om det klarar av mer last framöver.
Min tolkning är att när fogen härdar så blir det mer stabilt? Eller tänker jag helt fel?
finns inga experter här bara glada amatörer och masssor av troll

• Haha
  • Gilla
Pettman och 2 till
  • Laddar…
Hoppas ändå man får något svar 😀

J JonasGj skrev:

googla lättbetongplugg så får du massor av olika modeller

Japp sånt jag använt, min fråga va mer om det är någon större fara att smeta dit fog på plugg o skruv och skruva in direkt som jag gjort

Bör det fästa bättre att jag använt universalfog i hålet eller bör jag montera bort o använda en annan lösning

J JonasGj skrev:
Bör det fästa bättre att jag använt universalfog i hålet eller bör jag montera bort o använda en annan lösning
bedömt är att man inte skall använda något klet dvs kemiska produkter om du inte vill snygga till för målning

Det estetiska bryr jag mig inte om eftersom det inte syns, hur blir det med fästet? Gör inte silikonfogen att det blir hårdare grepp om skruv o plugg

J JonasGj skrev:
Det estetiska bryr jag mig inte om eftersom det inte syns, hur blir det med fästet? Gör inte silikonfogen att det blir hårdare grepp om skruv o plugg
nä silikon går att limma med på vissa material och täta i andra men din "sten" är inte ett underlag som silkon kommer till sin rätt

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
N
Tec7 eller kemankare är ett bättre val än silikon.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.