D
Jag vill ha typ detta:

Någon puck eller dylikt i en dosa.
En sensor som gärna är batteridriven och sätts på dörr/karm.
När dörr öppnas skickar sensorn en signal till pucken som tänder lampan.
När dörren stängs släcks lampan.
Kan tänka mig en "smart" armatur om den är lågbyggande och inte superful.

Ej via typ Homey eller Home Assistant utan sensor och puck/relä ska prata direkt.

Vad är det jag ska ha egentligen? En så sjukt övermättad marknad, finns 1000 kinaskitgrejer, något som heter Shelly, Ikea, osv osv.

Ska köpa fyra uppsättningar så får gärna vara prisvärt.

Jag tror det är mycket lättare att använda en rörelsesensor för det där än något du sätter på dörren. Hade det funkat?

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
D
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror det är mycket lättare att använda en rörelsesensor för det där än något du sätter på dörren. Hade det funkat?
Jag tror inte det. Tänkte sätta lampan bakom en balk så rörelsesensorn "ser" inte dörren.

D
Eller vänta. Är sensorn batteridriven och ger lång batteritid kan jag ju faktiskt sätta en rörelsesensor istället för en mekanisk/magnetisk sensor.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Det vanligaste sedan många år är separat rörelsesensor och armatur.
Numera finns det ihopbyggt vilket inte passar dig.

Min erfarenhet av batteridriven rörelsesensor är att den ganska fort blir strömlös.

Protte

• Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Du kan montera en magnetkontakt som skickar en signal till en mottagare som i sin tur tänder lampan.

• Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Det är grejor som ex. Nexa har haft i många år.
Magnetkontakt MEST-1701, sedan en lämplig mottagare, för dosmontage, ex. MWMR-2300.
Pris ca. 310 kr för grejorna.

• Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Eller en vanlig enkel tryckströmbrytare typ bildörr, funkar utmärkt och något som jag längre tillbaka monterade i flera garderober, busenkelt och funkar alltid.

• Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Eller en vanlig enkel tryckströmbrytare typ bildörr, funkar utmärkt och något som jag längre tillbaka monterade i flera garderober, busenkelt och funkar alltid.
Precis. Varför komplicera det hela med radio och batterier när dörrströmbrytare funnits i 100 år.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Precis. Varför komplicera det hela med radio och batterier när dörrströmbrytare funnits i 100 år.
Det kräver kabeldragning

• Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag vill ha typ detta:

Någon puck eller dylikt i en dosa.
En sensor som gärna är batteridriven och sätts på dörr/karm.
När dörr öppnas skickar sensorn en signal till pucken som tänder lampan.
När dörren stängs släcks lampan.
Kan tänka mig en "smart" armatur om den är lågbyggande och inte superful.

Ej via typ Homey eller Home Assistant utan sensor och puck/relä ska prata direkt.

Vad är det jag ska ha egentligen? En så sjukt övermättad marknad, finns 1000 kinaskitgrejer, något som heter Shelly, Ikea, osv osv.

Ska köpa fyra uppsättningar så får gärna vara prisvärt.
Batteri driven https://www.ikea.com/se/sv/p/vallhorn-tradloes-roerelsesensor-smart-vit-90504341/ sen komplettera med valfri Ikea trådfri ljuskälla eller armatur..

• Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
D
E etompau skrev:
Det är grejor som ex. Nexa har haft i många år.
Magnetkontakt MEST-1701, sedan en lämplig mottagare, för dosmontage, ex. MWMR-2300.
Pris ca. 310 kr för grejorna.
Tusen tack för denna kombo! Hade en Nexa fjärrbrytare som jag var väldigt imponerad av för många år sedan. Men det här är ju en annan produkt så kanske ska ge den en chans om Shelly-förslaget ovan inte är bra. Kostar ca samma.

Redigerat:
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Exakt och det undviker jag gärna.
Varför vill du inte dra kabel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.