F
Tidigare ägare plockade bort vattenburen radiator vid renovering. Ledningarna är kvar men själva kopplingen ligger under laminatgolvet. Så jag skulle alltså vilja frigöra rören så jag kan koppla på elementet igen. Jag har noll erfarenhet av golv och tänkte därför kolla lite innan jag ger mig på detta.

Ett hörn av ett rum med panelväggar, två knoppar, trägolv och en dörrhandtag. Skugga på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som man ser här har vi skåp med bänkskiva till vänster och köksö på höger sida. Tror ni det går att lyfta bort golvet om jag bara plockar bort listen här? Eller hur sitter egentligen sånt här golv fast?
 
Misstänker att det är 8cm mellan golvet usch undersidan av skåpen. Det är för lite, sen gäller det att det är sista lagda raden så att det inte började med den raden.
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Misstänker att det är 8cm mellan golvet usch undersidan av skåpen. Det är för lite, sen gäller det att det är sista lagda raden så att det inte började med den raden.
Mätte och det är 9cm mellan golv och undersida skåp. Finns det något som avslöjar om man börjat eller slutat på den sidan tro?
 
Genom att kolla vid kortända där laminatgolvet är avsågat så kan det gå att se var ifrån golvet lades.

Exempel:
Mörkt, snöigt tak med synliga takpannor, nattetid, dålig belysning, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skivan till vänster lades innan den högra.
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Genom att kolla vid kortända där laminatgolvet är avsågat så kan det gå att se var ifrån golvet lades.

Exempel:
[bild]
Skivan till vänster lades innan den högra.

Hmm då får jag ta upp lister ändå för att se det. Har en golv skarv på andra sidan köksön kan man säga, den kan jag nog skruva bort och se. Men jag behöver börja plocka bort från kortändan så att säga för att komma åt eller?
 
Inte svar på din fråga men kommer inte ett element göra att du inte kan öppna kökslådorna?
 
Det går att lyfta golv från fel håll också. Men oavsett riktning så måste man nog ha mer höjd än 9cm.
 
F
P pjkw skrev:
Inte svar på din fråga men kommer inte ett element göra att du inte kan öppna kökslådorna?
Gränsfall. På vänstersidan sitter bara en bräda. På köksön finns det dock en låda men det ska få plats.

D Daniel 109 skrev:
Det går att lyfta golv från fel håll också. Men oavsett riktning så måste man nog ha mer höjd än 9cm.
Okej men vad jag menar är, behöver man ta loss från ändarna eller kan börja mitt på raden så att säga?
Trägolv, vita väggar, metallhandtag, skuggor, röd pil neråt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste börja vid kanten
 
Du behöver vika upp hela yttersta raden.
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Måste börja vid kanten

Attans. Då behöver jag demontera ett av skåpen.
 
Multiverktyg kan göra omöjliga möjligt…
 
Beroende lite på hur köket är monterat så kan det gå att plocka ut innersta skåpsstommarna (utan att behöva riva resten av köket). Då blir det lite lättare att komma åt golvet.
 
F
M MattiasWeidhagen skrev:
Beroende lite på hur köket är monterat så kan det gå att plocka ut innersta skåpsstommarna (utan att behöva riva resten av köket). Då blir det lite lättare att komma åt golvet.
Ska undersöka skåpen lite mer noggrant imorrn.
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Genom att kolla vid kortända där laminatgolvet är avsågat så kan det gå att se var ifrån golvet lades.

Exempel:
[bild]
Skivan till vänster lades innan den högra.

Undersökt lite närmre idag. Kan nog demontera köksdelen ganska enkelt, bara att skruva ut brädan innifrån. Sen jag såga av själva täcklisten för den får jag nog inte ut annars men det syns inte ända.

På andra sidan köksön är golvet skarvat och list på skruvad. Här är en bild där jag lyft på listen:
Trägolv och en stolbrunn, skugga av en person syns, inomhusmiljö, detaljbild, närbild av interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tolkar jag det rätt att vänstra raden där är lagd före den högra? Om det stämmer så betyder det att raden vid fönstret är den sista.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.