Ska tapetsera en vägg och står i valet och kvalet om jag ska ta bort den gamla tapeten eller inte. Det är bara ett lager tapet på väggen (gipsvägg, ej bärande), och det yttersta lagret av den tapeten har lossnat på ett par ställen (se bild). Delarna lossnade när jag drog loss tejpen som jag skyddade tapeten med när jag målade om lister och väggar. I övrigt sitter tapeten bra.

Jag funderar på om jag ska dra bort det yttersta lagret av tapeten över hela väggen, på samma sätt som delarna har lossnat, eller om jag ska låta den sista kvar. Bör jag i så fall spackla ytorna där tapeten har lossnat? Ytan där är ganska matt. Det är ingen större skillnad nivåskillnad eftersom det yttersta lagret är såpass tunt.

Den nya tapeten är non-woven.

Tacksam för tips.

DSCN2850.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag vet inte om det är rätt sätt men när jag river tapeter så har f.d ägare tapetsera över de gamla tapteerna och spacklat alla skarvar och alla eventella sådana revor som du har i tapeten. Sean har de även målat med vit färg vid alla tak, golv och dörrlister på den gamla tapeten och deras nya tapeter satt väldigt bra ovanpå de gamla. De gamla tapeterna var papperstapeter och de nya var vinyltapeter.
 
Brukar man i huvudtaget ta bort tapeter som sitter på gipsskiva, kan man göra det på något smidigt sätt utan att skada pappen, kanske lägga på tapetklister sätta plast över ett dygn och sedan smidigt dra bort hela?
 
Andy78 skrev:
Brukar man i huvudtaget ta bort tapeter som sitter på gipsskiva, kan man göra det på något smidigt sätt utan att skada pappen, kanske lägga på tapetklister sätta plast över ett dygn och sedan smidigt dra bort hela?
Jag har tagit bort tapeter från gipsskiva med tapetångare funkar jättebra bara några smårevor i pappen där jag råkat sätta spackeln som jag river tapeterna med lite för hårt
 
Så pappen sitter kvar utan problem?
 
Andy78 skrev:
Så pappen sitter kvar utan problem?
Ja iaf med den ångare jag har kört =) Om du är nyfiken på hur resultatet ser ut finns mina väggar att beskåda i tråden "Det lilla röda huset.." under socialt och projekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.