Hej håller på och fixa i ett rum i källaren och har stött på ett rör som jag gärna vill ta bort.
Röret kommer in från kortsidan och fortsätter längs hela långsidan och försvinner ner under plattan, jag tror starkt att det går upp till en gammalhydrofor/press på andra sidan källaren men är inte helt säker.
Det verkar vara av stål och ca 35mm ytterdiameter.
Jag har en brunn 5 meter utanför som röret skulle kunna komma ifrån men den är full med vatten just nu och det går inte att se var det tar vägen.
Det finns inte en skarv på röret på den biten som är ovan plattan så jag kan inte kolla om det står vatten i röret.
Det känns som om det skulle kunna bli lite väl spännande om jag hel sonika kapade av röret vid kortsidan...
Så hur går man vidare?
Om det nu är så att man behöver plugga det hur gör man då,kapar röret och gängar eller finns det något annat man använder?
Röret kommer in från kortsidan och fortsätter längs hela långsidan och försvinner ner under plattan, jag tror starkt att det går upp till en gammalhydrofor/press på andra sidan källaren men är inte helt säker.
Det verkar vara av stål och ca 35mm ytterdiameter.
Jag har en brunn 5 meter utanför som röret skulle kunna komma ifrån men den är full med vatten just nu och det går inte att se var det tar vägen.
Det finns inte en skarv på röret på den biten som är ovan plattan så jag kan inte kolla om det står vatten i röret.
Det känns som om det skulle kunna bli lite väl spännande om jag hel sonika kapade av röret vid kortsidan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så hur går man vidare?
Om det nu är så att man behöver plugga det hur gör man då,kapar röret och gängar eller finns det något annat man använder?
Kan du på något sätt se om det kommer upp rör eller har kommit genom golvet
någon lagning eller annat
Troligtvis från G;a brunnen , om du skulle kapa röret och vattenytan ligger högre än golvet
så kan du simma i källare efter ett dygn , självtryck
Skaffa en dränkpump för 3-4 hundra och pumpa ur brunnen , så ser du , enklast
någon lagning eller annat
Troligtvis från G;a brunnen , om du skulle kapa röret och vattenytan ligger högre än golvet
så kan du simma i källare efter ett dygn , självtryck
Skaffa en dränkpump för 3-4 hundra och pumpa ur brunnen , så ser du , enklast
Jag har nog en jula pump liggande här, brunnen är full upp till kanten så det kan nog ta sin lilla tid och tömma. Frågan är ju vad man gör sen?
Om man tar bort röret så måste man ju täta änden på något sätt annars får jag ha snorkel när jag ska kolla på film
Kan ju iofs fylla brunnen med betong...
Om man tar bort röret så måste man ju täta änden på något sätt annars får jag ha snorkel när jag ska kolla på film
Kan ju iofs fylla brunnen med betong...
Döda aldrig en brunn som ger vatten , den är bra när det blir bevattningsförbud , det med att täta till är lite knepigare , troligtvis kommer det in ett rör i brunnen , som hat en 90 Graders vinkel ner med en backventil i bottenB Bruk skrev:
I vinkeln där går det att ta isär och plugga det rör som går in i betongringen , sen kan du kapa bort det som är inne
Jag har iofs två brunnar till på tomten (inte en aning om var de går till),men du menar att jag ska tömma brunnen ,klättra ner och kolla efter någon ventil och plugga där?
Låter som ett trevligt söndagsuppdrag
Låter som ett trevligt söndagsuppdrag
Liknande trådar
-
Hur man tar bort gammalt hård sittande pappers tapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur tar man lättast bort gammalt fönsterkitt?
Fönster & Dörrar -
Bör jag ta bort gammalt golv i källare innan läggning av heltäckningsmatta?
Golv -
Hur tar jag bort gammalt möbelhjul?
Möbelsnickeri -
Tagit bort gammalt element, vad göra?
Värme allmänt