Vi ska koppla in diskmaskin och därför satte jag en T-koppling med avstängningsventil men direkt när jag satte på vattnet igen så läckte det ordentligt. Jag har markerat i bilden var det läckte. [bild 1]

Det flexibla röret överst har en packning men inte övriga gängor. Fick ingen info i butik att jag behövde packningar eller dylikt.

Kan tillägga att jag gav upp och satte tillbaka det som det var innan och det kom några droppar från understa gängan, men då spände jag åt och nu läcker det inte mer. [bild 2]

Snälla hjälp mig ✊

(OBS! Detta är endast en tillfällig lösning då vi väntar på att renovera köket)
 
  • VVS-installation med rörmokardetaljer markerade i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vattenledningskoppling med möjlig läcka markerad med röd ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver täta med lin och tätningsmassa eller med gängtejp.

Jag rekommenderar lin och tätningsmassa (lera).
 
  • Gilla
måhända
  • Laddar…
Tack!! Vad skumt att de inte sa det till mig i butiken. Då får jag åka dit igen.

Hittade en video på gds.se nu som visar lin och gängfett. Ser detta rätt ut? Kommer gängorna verkligen gå ihop med så mycket lin på??
 
  • Händer som lindar lin runt gängorna på en rördel ovanpå en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller i ett rör med gängor lindat med lin för tätning före sammanfogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
VVS-installation med markerade anslutningar för diskussion om tätningsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plats 1, skulle jag lägga på lin och pasta. https://www.google.com/shopping/pro...y1NNZBtWmvUhbnS-G7_lKevPXY1vzlURoCw1wQAvD_BwE

Plats 2, är det en utvändig koppling såsom jag ritat? I sådana fall måste den nedre delen täta med lin/pasta, och den övre delen mot packningen måste vara av plan typ på kopplingen. Är det en plan koppling?

Har man fel koppling (ej plan), så kan packningen skadas och läcka.
 
V
M måhända skrev:
Tack!! Vad skumt att de inte sa det till mig i butiken. Då får jag åka dit igen.

Hittade en video på gds.se nu som visar lin och gängfett. Ser detta rätt ut? Kommer gängorna verkligen gå ihop med så mycket lin på??
Märkligt att du anser att de är butikens ansvar att meddela det.

Hade du handlat på comfort/ bad o värme eller dylikt kan man förvänta sig den återkopplingen.

Men vänder man sig till ett byggvaruhus som uttryckligen har allt, ja då bör man besitta den kunskapen.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Märkligt att du anser att de är butikens ansvar att meddela det.

Hade du handlat på comfort/ bad o värme eller dylikt kan man förvänta sig den återkopplingen.

Men vänder man sig till ett byggvaruhus som uttryckligen har allt, ja då bör man besitta den kunskapen.
V Villaägarenr1 skrev:
Märkligt att du anser att de är butikens ansvar att meddela det.

Hade du handlat på comfort/ bad o värme eller dylikt kan man förvänta sig den återkopplingen.

Men vänder man sig till ett byggvaruhus som uttryckligen har allt, ja då bör man besitta den kunskapen.
Jag tycker inte det är butikens ansvar (!), men jag var av uppfattningen när jag åkte där ifrån att jag hade allt jag behövde..

Jag är tacksam att jag kan få hjälp här!
 
B BSOD skrev:
[bild]

Plats 1, skulle jag lägga på lin och pasta. [länk]

Plats 2, är det en utvändig koppling såsom jag ritat? I sådana fall måste den nedre delen täta med lin/pasta, och den övre delen mot packningen måste vara av plan typ på kopplingen. Är det en plan koppling?

Har man fel koppling (ej plan), så kan packningen skadas och läcka.

Tack för hjälpen!

Det är det nog. Då ska jag testa med det imorgon. Det var dessa delarna jag kom hem med.
 
  • VVS-komponenter: kulkran och två rördelar på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De flesta som drar något rör ibland har lin och gängpasta hemma. Jag har två uppsättningar då jag inte hittade igen det en gång jag behövde det.

Detta blir mycket säkrare än gängtejp och packningar. Dessutom går det att finjustera.
 
  • Gilla
måhända
  • Laddar…
M måhända skrev:
Tack för hjälpen!

Det är det nog. Då ska jag testa med det imorgon. Det var dessa delarna jag kom hem med.
Då ska du förutom de två ställen som nämnts täta även gängan in från gamla kopplingen på kopparröret. Dvs alla gängor in mot T-röret och använder du lin/pasta inga överdrivna mängder lin och "skada" utvändiga gängorna lite med tex polygrip så det fäster bättre.
 
  • Gilla
måhända
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[bild]

Plats 2, är det en utvändig koppling såsom jag ritat? Är det en plan koppling?

Har man fel koppling (ej plan), så kan packningen skadas och läcka.
Glömde svara på detta. Behöver jag lägga till något från den här för att koppla upp i det flexibla röret där jag gissar är en ”plan” koppling?
Det är alltså platt på insidan med en packning på. Min del är ju bara gängad.
 
  • Gängad metallkoppling och del av ett rör med röd pil som indikerar kopplingens plana del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M måhända skrev:
Glömde svara på detta. Behöver jag lägga till något från den här för att koppla upp i det flexibla röret där jag gissar är en ”plan” koppling?
Det är alltså platt på insidan med en packning på. Min del är ju bara gängad.
Nej, det blir tätt med packningen
 
  • Gilla
måhända
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.