Om det ser ut enligt bilderna, måste vägg och golv bytas ut eller kan man fixa det på ett tillfredsställande sätt mha rengöring?
Har orsakats av mellanrum mellan handfat och vägg och vatten som kommit ner då o då under många år.
Har orsakats av mellanrum mellan handfat och vägg och vatten som kommit ner då o då under många år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det finns bra medel att få bort svart-mögel med men det vore kanske bra att fundera på orsaken till att det uppstår... Så gott som allt mögel (inomhus) uppstår då det är fuktigt. Det kan vara så "enkelt" att det är ventilationen som är undermålig men i värsta fall så har du dåligt tätskikt och har fukt i väggarna och/eller golvet...
Mvh,
Anders
Mvh,
Anders
Enligt första inlägget har det i det här fallet uppstått eftersom det varit mellanrum mellan vägg och handfat och vatten har då kunnat rinna ner längs väggen och bakom en golvlist av trä. Har säkert varit såhär i minst 15 år.anders07 skrev:Det finns bra medel att få bort svart-mögel med men det vore kanske bra att fundera på orsaken till att det uppstår... Så gott som allt mögel (inomhus) uppstår då det är fuktigt. Det kan vara så "enkelt" att det är ventilationen som är undermålig men i värsta fall så har du dåligt tätskikt och har fukt i väggarna och/eller golvet...
Mvh,
Anders
Känns inte fuktigt då jag tar på det.
Vilket är ett "bra" medel för att tvätta med?
Jag skulle nog nöjt mig med att endast tvätta med något mögeldödande medel, (bör finnas i alla byggvaruhus, färgaffärer etc, spelar ingen större roll vilket du tar). Låt torka ut ordentligt. På med listen och säkra så att vatten inte kan rinna in bakom el under i fortsättningen. Jag skulle nog nöja mig med att fogtäta mellan listen och väggen med vanlig billig övermålningsbar och användarvänlig latexfogmassa. (Det ser ut som äldre standard och du nämner inget om att renovera.) Om fuktskadorna uppkommit av stänkvatten från vanlig handtvätt under många års tid så duger latex alldeles utmärkt till att förhindra vattendroppar bakom listen.