Tänkte driva en honungsslunga med motorn från ett löpband. Motorn 180V 5A och 900W. En brygga för 230 V AC till 230 V DC tänkte jag mig. Sänka spänningen med ett motstånd och en potentiometer för varvtalsstyrning. Men mina kunskaper när det kommer till elektronik är väl nära noll. Hur skulle ni göra som kan detta bättre?
 
Smartast är väl att ta elektroniken från löpbandet också?
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Är det en likströmsmotor?
Före likriktarbryggan någon form av TRIAC fasvinkelstyrning.
Sedan behövs en del saker för att styrningen ska överleva det som kommer tillbaka (störningar) från motorn.

Protte
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Smartast är väl att ta elektroniken från löpbandet också?
Har provat detta, men elektroniken slår av efter 30 sekunder med "Error". Det är sensorer som känner av magneter för varvräkning och en massa andra specialarrangemang. Styrkort för motorn vid golvet styrs av andra styrkort i handtagsdisplayerna.
 
prototypen prototypen skrev:
Är det en likströmsmotor?
Före likriktarbryggan någon form av TRIAC fasvinkelstyrning.
Sedan behövs en del saker för att styrningen ska överleva det som kommer tillbaka (störningar) från motorn.

Protte
Ja, det är en enkel likströmsmotor utan nån som helst elektronik. En kondensator behövs väl för att jämna ut den halva sinusformen efter bryggan?
 
C
L Lennart76 skrev:
En kondensator behövs väl för att jämna ut den halva sinusformen efter bryggan?
Nä, det gör inget att du skickar pulser till motorn. Kolla på färdiga lösningar för styrning av likströmsmotorer, t.ex.:
https://www.ebay.co.uk/itm/AC180V-2...220138&hash=item1a206145e5:g:9ZIAAOSwMsZdQ9IV

Finns hur mycket som helst, även om det mesta är avsett för lägre drivspänningar. Från IC-kretsar till färdiga moduler av olika slag. Glöm detta med ett motstånd och potentiometer, det är alldeles för stora effekter det handlar om här, och du vill inte heller köra 200V genom en potentiometer som man skall skruva på.
 
En drossel i serie med motorn är inte dumt.
En RC länk tvärs motorn är heller inte fel 0,22 uF + 47 Ω eller något liknande.
Glättig ska du inte tänka på, kommer att bli 325 V till motorn för halva reglerområdet.

Protte
 
Tack för alla tips och förslag. Inser att en färdig lösning som cpalm föreslår eller liknande är nog rätt för en okunnig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.