Jag behöver borra i sten, inte skitstora hål med ändock i sten.. Kanske med möjlighet till mejsling.. har kollat på Borrhammare DeWalt DW25600K men vet inte om den räcker eller inte. Vill helst slippa pynta mer än 5-6000 + moms.. Vet ni en massa om detta så snälla informera mig i detta ämne..

Den första frågan är vilken håldiameter du behöver. Alla de stora tillverkarna har borrhammare för olika ändamål. På Clas i sjön har de en blå Bosch för 2200:-som klarar 19 mm tror jag, men frågan är vad du behöver. Tänk också på vikten på maskinen, och köp kvalitetsborr!

19-20mm ska nog räcka i alla fall till vad jag tänkt nu, men räcker verkligen dessa mindre hammarna till när man skall borra sten? (vikten är inget problem) sedan fattar jag att kvalitetsborr utformade för uppgiften är att föredra..

Jag har en Bosch GBH 2-26 DFR som jag köpt hos www.drift-underhall.se, den ska klara 26mm hål och har utbytbar chuck så du även kan köra med snabbchuck.. Rotationsstopp och möjlighet att stänga av slag..

Den funkar säkert mycket bra att borra i sten med.. går även att bila, men om du ska bila mycket så ska du nog ha en mycket kraftigare maskin, eller kanske en separat maskin som endast är till för att bila?

alla verkar att vara överens om att man klarar sig med en fjutt maskin till stenborrning.. ;) jag får hålla till godo med den jag redan har då..
tackar för tipsen

gnid inte in det.. jag har inte hämtat mig ännu.. :'(

Provkörde en Metabo 1030 Code tror jag den hette.
Kanonfin maskin.

En sak med metabo är att däras elektroniskt styrda maskiner kräver lite träning för att använda då starten inte är som man normalt är van vid.
Kör själv ofta med en metabo, numera ombyggd till code version men en helt underbar maskin tackvare snabbchucken, går snabbt att växla mellan vanlig och sds-chuck. 2 hastigheter för borr via kuggväxel, slag och slagborr funktion.. även 7 hastigheter via elektronisk stryning. Men somsakt det klår enligt mig inte en hilti.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.