Det finns ingen dagvattenbrunn på tomten som du kan öppna för att kolla så inte den är igenproppad av skit.
 
T Tompafix skrev:
Det finns ingen dagvattenbrunn på tomten som du kan öppna för att kolla så inte den är igenproppad av skit.
Nej tyvärr inte. Tror den leder rakt ner
 
A AndersS skrev:
Är det inte ditt stuprör på bilden?
Eller menar du grannens hängränna, som avslutas i ditt stuprör?
Det är bådas hängrännor som går ner i stupröret så min gissning är att det är gemensamt ansvar för röret
 
Claes Sörmland
M Magnus111111 skrev:
Det är bådas hängrännor som går ner i stupröret så min gissning är att det är gemensamt ansvar för röret
Ingen samfällighet så att dagvattenhanteringen i området är samfälld i form av en gemensamhetsanläggning. En klassiker i radhusområden från 70-talet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ingen samfällighet så att dagvattenhanteringen i området är samfälld i form av en gemensamhetsanläggning. En klassiker i radhusområden från 70-talet.
Jo i och för sig. Bra idé! Jag kollar med ansvarige där
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag hade samma problem på min avvattning, som ocks är i samma ålder som din. Löste det på egen hand så här;

Lyft av lövsilen och skicka ner trädgårdsslangen. Se om det går att spola och "jucka" loss det som eventuellt fastnat. Har du tur är det bara partiklar som flyttar sig med lite övertalning.

Hjälper inte det så kör ner rensband och se ifall du kan få tag i något. I mitt fall trasslade bandet sig och kom det tillbaka upp med rotdelar.

Förstörda grillborstborstar fastnat på kabel, smutsiga, sönderslitna, hängande vid tegelvägg, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgrävde då längs med stupröret tills jag kunde se skadan. Hade tur att det var lätt och ta isär röret i närheten och rensa för hand. Givetvis under pågående regn, för jag är dum i huvudet.

Person gräver vid husgrund, lerigt, vattenansamling, skottkärra full med jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tryckte ihop rören igen och lade tillbaka rabatten. Sen lade jag en vecka på att utrota alla vildvuxna buskar i trädgården. :p

Trädgård med skottkärra full av grenar, spadar, leksaksbil, tegelhus, träskjul och kvistar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Jag hade samma problem på min avvattning, som ocks är i samma ålder som din. Löste det på egen hand så här;

Lyft av lövsilen och skicka ner trädgårdsslangen. Se om det går att spola och "jucka" loss det som eventuellt fastnat.

Kör ner rensband och se ifall du kan få tag i något. I mitt fall trasslade bandet sig och kom det tillbaka upp med rotdelar.

Handgrävde då längs med stupröret tills jag kunde se skadan. Hade tur att det var lätt och ta isär röret i närheten och rensa för hand. Tryckte ihop rören och lade tillbaka rabatten.

Sen lade jag en vecka på att utrota alla vildvuxna buskar i trädgården. :p
Nice
 
Ett alternativ är ju att köra med en sån här: https://www.bauhaus.se/karcher-rorrenssats-7-5m

vilket såklart kräver att du har en högtryckstvätt eller kan låna utav någon. Dom är jävligt effektiva. Spolade rent avloppet hemma innan renovering :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips! Hörde av mig till samfälligheten som meddelade att de står för spolbil så det är nu beställt!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Jag hade samma problem på min avvattning, som ocks är i samma ålder som din. Löste det på egen hand så här;

Lyft av lövsilen och skicka ner trädgårdsslangen. Se om det går att spola och "jucka" loss det som eventuellt fastnat. Har du tur är det bara partiklar som flyttar sig med lite övertalning.

Hjälper inte det så kör ner rensband och se ifall du kan få tag i något. I mitt fall trasslade bandet sig och kom det tillbaka upp med rotdelar.

[bild]

Handgrävde då längs med stupröret tills jag kunde se skadan. Hade tur att det var lätt och ta isär röret i närheten och rensa för hand. Givetvis under pågående regn, för jag är dum i huvudet.

[bild]

Tryckte ihop rören igen och lade tillbaka rabatten. Sen lade jag en vecka på att utrota alla vildvuxna buskar i trädgården. :p

[bild]
Såg bilderna först nu. Tsck! Vilket jävla jobb
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.