Hej,

Min sambo fick en stöt mellan spis och diskmaskin, jag mätte sedan upp 100 VAC.
Efter felsökning hittade jag en jordtråd som inte var ansluten i en dosa, den är numera ansluten
och jag kan inte längre mäta 100V mellan spis och diskmaskin.

Som jag förstått det så "läcker" diskmaskinen spänning till jord vilket orsakade felet?
 
Nästan alla apparater som har jordanslutning har avstörningsfilter som är kopplade mellan fas & jord samt nolla & jord.

När jordtråden inte är ansluten till ”sann jord” utan ligger oansluten så kommer man att kunna mäta ungefär halva nätspänningen mellan apparatens jord och ”sann jord”.
Men det är inga strömmar att tala om, så det är ingen fara ur den synvinkeln.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Tack så mycket! Skönt med ett enkelt fel.
 
S sladdbarn skrev:
Tack så mycket! Skönt med ett enkelt fel.
Hej sladdbarn

Detta, ni var med om, är en orsak till att elapparater försedda med jordade stickkontakter bör (skall) anslutas i jordade uttag. Dessa elapparater provas och godkänns för jordade uttag.

I detta fall så handlade det om att någon” fick en stöt mellan spis och diskmaskin” d.v.s. diskmaskinen var ojordad och spisen jordad. Men spisen skulle kunna vara ersatt av en annan kontakt med jord.

Vi har idag mängder med byggnader i trä, som isolerar, därför så fanns fram till 1994 ett undantag från kravet om jordning i bostadsrum (torra rum med isolerande golv).

Före 1994 var det betydligt mer ovanligt att apparater hade EMC-filter med kondensatorer mor jord, även om det förekom jordade apparater.

Sedan switchade nätdelar ersatte nätdelar med tunga (50 Hz) transformator så ökade behovet av avstörning (EMC-filter).

Vi bör arbeta för att våra bostäder har jordade uttag i alla rum.
 
  • Gilla
sladdbarn
  • Laddar…
Tack för ditt svar.
Alla uttag är jordade i vårt hus men i just denna dosan hade det blivit felkopplat eller så att en jordtråd glidit ur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.