Vi fick två grunder gjutna samma dag som vädergudarna vände himlen upp och ner. Betongplattorna blev inte vackra i ytan men vi blev utlovade att få de slipade som skulle göra dem släta. Jo släta blev de allt, men också vågiga. Grunderna är 120m2 och 40m2

Det känns när man går att plattorna buktar sig. Vi förstår nu i efterhand att vi skulle satt en kravspec på rimlig buktighet så att inte ett bord ska stå och vingla. Kontrollansvarig menar på att vi nu går på AMA 43 som är en mycket tillåtande standard. Trots det mäter vi att den går utanför AMA 43:s toleranser.

Till den stora plattan på 120m2 har vi köpt byggsats från Lövångers bygg. Dock tog vi inte material från dem till plattan då vi ville att den ska klara väsentligt högre trycklaster. Rejälare isolerblock (S200), kraftigare armering och tjockare lager betong. För 40m2 plattan var det normal dimensionering då den blir en utbyggnad på bostadshuset. Båda plattorna har vi själva lagt vattenburen golvvärmen och på stora plattan blir det delvis kontor (så man kan gå i strumpor) och delvis prototypverkstad som ska hålla för tung CNC maskin. På stora plattan så är det planerat epoxifärg, lilla plattan ej något bestämt.

Ansvarig för gjutningen menar på att plattan är på gränsen toleransmässigt. Vi och kontrollansvarig hävdar att den är utanför. Ansvarige har försökt med slipningen att få plattorna bra och funderar nu på andra metoder. Om vi förstår det rätt så skulle en flytspackling ge slätt golv men inte nödvändigtvis klara tryckkrafter lika bra som om det bara varit betong. Vad finns det för möjligheter att göra plattan bra? Vad kan vi kräva? Vi har redan sagt att vi inte godkänner plattorna men har ännu inte delgett dem det skriftligen. Ska vi hålla inne med betalning och isåfall hur mycket?
 
  • Nyunderstöpt betongplatta utomhus i regn, omgiven av gröna och gula containrar samt byggmaterial. Vattenpölar syns på marken och verktyg vid plattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt tråkigt att höra!

Personligen så hade jag hållt inne ett skäligt belopp tills saken är utredd. I detta fall så hade jag ansett att hela beloppet är skäligt då jag inte vet om det går att fixa eller om arbetet behöver göras om helt och hållet.

Sedan hade jag kontaktat en jurist, hen har säkert en sakkunnig/besiktningsman att rådfråga.

Lycka till!
 
Verkar som om ni gör delar själv och delar görs av entreprenör. Hur är offerter utformade?
 
På vilket sätt skulle flytspacklet inte klara samma laster som betong? Finns ju maskinhallar där man har spackel som tål 100tals ton utan att kollapsa. Gäller bara att välja rätt produkt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Som svar på din fråga så skulle jag reklamerat plattorna med tillägget att ni godkänner flytspackel av indrustriel standard tex combimix 920 eller annan som ligger i det högre segmentet. Runt 40MPa för att jämna av när stommen är rest och innan epoxin åker på.

Få ett kostnadsförslag på den åtgärden och håll inne den summan tills det är utfört. Skulle gissa på att det kostar ca 60-80tkr beroende på vart i landet ni håller hus.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
trenchcoat trenchcoat skrev:
Väldigt tråkigt att höra!

Personligen så hade jag hållt inne ett skäligt belopp tills saken är utredd. I detta fall så hade jag ansett att hela beloppet är skäligt då jag inte vet om det går att fixa eller om arbetet behöver göras om helt och hållet.

Sedan hade jag kontaktat en jurist, hen har säkert en sakkunnig/besiktningsman att rådfråga.

Lycka till!
Vi fick idag svar från entreprenören att de ska prova att lägga i industrispackel (vad det nu är), för att åtgärda ojämnheterna. Vi har idag fått namn på besiktningsman och tänker att vi får anlita denna om industrispacklet inte blir bra.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
trenchcoat trenchcoat skrev:
Verkar som om ni gör delar själv och delar görs av entreprenör. Hur är offerter utformade?
Vi la ut grävjobbet till en entreprenör som rekommenderade denna firma för gjutningen. För att hålla kostnaden nere har vi själva lagt golvvärme mm. Offerten såg ut så här;

Enligt AB04, Avfallshantering ingår, Arbetstimmar ingår
Tjocklek 400mm 1900kr/kvm
304.000kr ex moms 160kvm

120kvm platta verkstad
L-element h=400 45Lpm
Cellplast EPS200 280mm
120mm C30/37 Betong skurad yta
9100 armeringsmatta centriskt

40kvm platta bakom hus
L-element h=400 26Lpm
Cellplast EPS200 300mm
100mm C35/45 med luft slodad yta
8150 armeringsmatta centriskt
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
A atomlab skrev:
På vilket sätt skulle flytspacklet inte klara samma laster som betong? Finns ju maskinhallar där man har spackel som tål 100tals ton utan att kollapsa. Gäller bara att välja rätt produkt.
Tack för info. Visade bara min okunnighet om flytspackel för det låter ju klart rimligt att det finns produkter som klarar hög last bara att jag inte kände till det.
 
R
Du har ju köpt grova ytor skurad yta på den stora plattan och slodad på den lilla, slopad platta blir oftast inte tillräckligt plan för att bara lägga ytbeläggning på.
Skurad yta kan bli tillräckligt slät..
 
Här är ytterligare några frågor att ta med INNAN UE spacklar.

*hur förseglas spacklet tills epoxin läggs dit
*vad har epoxin för krav på renhet

Det jag menar är att flytspackel suger åt sig skit betydligt mer än betong så att ni inte står där den dagen man skall rolla ut epoxi så visar det sig att ni måste slipa spacklet ytterligare en gång
 
A atomlab skrev:
Som svar på din fråga så skulle jag reklamerat plattorna med tillägget att ni godkänner flytspackel av indrustriel standard tex combimix 920 eller annan som ligger i det högre segmentet. Runt 40MPa för att jämna av när stommen är rest och innan epoxin åker på.

Få ett kostnadsförslag på den åtgärden och håll inne den summan tills det är utfört. Skulle gissa på att det kostar ca 60-80tkr beroende på vart i landet ni håller hus.
Tack för infon. Det var imponerande tryckhållfasthet må jag säga på den produkten. När jag pratade med dem idag fick jag reda på att de ska lägga i något de kallar industrispackel där det är fördjupningar. Ska höra vad det är för produkt de avser. Har svårt att se att de kan få fin yta om de bara ska lägga i fördjupningarna och inte flyta. På 2m är det ca 10mm fördjupning som mest.
 
  • Bilden visar en betongplatta med tydliga fördjupningar, en lång rak kant eller planka som används för att mäta djupet hos dessa fördjupningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Du har ju köpt grova ytor skurad yta på den stora plattan och slodad på den lilla, slopad platta blir oftast inte tillräckligt plan för att bara lägga ytbeläggning på.
Skurad yta kan bli tillräckligt slät..
Ja det var bara på stora plattan vi hade tänkt ha målad yta som skulle vara tillräckligt slät för epoxilack. Tokigt nog var vi för dåligt pålästa och beskrev bara att det skulle vara golv för verkstad och kontor. Lilla plattan hade vi inte några krav på, men trodde ändå inte att den skulle gå i vågor så som den gör.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Froja Froja skrev:
Tack för infon. Det var imponerande tryckhållfasthet må jag säga på den produkten. När jag pratade med dem idag fick jag reda på att de ska lägga i något de kallar industrispackel där det är fördjupningar. Ska höra vad det är för produkt de avser. Har svårt att se att de kan få fin yta om de bara ska lägga i fördjupningarna och inte flyta. På 2m är det ca 10mm fördjupning som mest.
Det kommer dom aldrig att få till. Hela ytan måste spacklas så det blir en homogen yta. Man kommer bara att kasta tid och pengar i sjön.
 
  • Gilla
Froja och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Det kommer dom aldrig att få till. Hela ytan måste spacklas så det blir en homogen yta. Man kommer bara att kasta tid och pengar i sjön.
Ja det är nog troligt att det inte blir bra med bara spackling. Känner att jag inte har så mycket att sätta emot då det heter att de har rätt att försöka korrigera felet. Spacklet de ska använda heter Redirep 45 RSF.
Jag är så irriterad över min naivitet om att de skulle göra ett golv så jämnt att inte ett bord/stol står och väger på tre ben. Har kontaktat ett företag som utför entreprenadbesiktning och tänker att när de gjuterifirman gjort sina patcher kan jag kalla in dem för besiktning. Han jag snackade på besiktningsfirman var inne på att flytspackling var det enda vettiga för att få det bra.

Vi är så osäkra på hur vi ska driva detta steg för steg för att få gjuterifirman att få till den grund vi förväntade oss. Känns inte ok att vi ska bekosta flytspackling, men ämnar de bara nå spec för generösa AMA-hus standarden så är det kanske enda lösningen.
 
Personligen så hade jag inte betalat för några extra kostnader som uppstår i samband med att de korrigerar ytan. Hade nog dragit av kostnad för besiktningsmannen också, i synnerlighet om denna hittar några avvikelser.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.