Inhandlade på vårt möbelvaruhus en skänk till köket för ca 8 månader sedan. Skänken ingår i en serie som heter Sundborn. Efter ett tag när den stått i rumstemperatur så började en mycket stickande frän doft/gas avges från den. Jag läste då i monteringsanvisningen att det kunde förekomma en viss doft ett par dagar efter ihopmontering så jag lät den stå så med utdragna lådor och öppna dörrar. Doften avtog något efter ett par veckor men det var fortfarande en märkbar stickande lukt från den.

När sommaren tog fart och temperaturen höjdes i köket tilltog det rejält och jag var tvungen att vädra med korsdrag nästan varje dag. Jag provade då med att torka alla målade detaljer ut och invändigt med diskmedel men det hjälpte föga. Testade då med en spray som man använder i t.ex. badrum som innehåller klorin och torkade alla utrymmen på insidan, men utan resultat. I skrivande stund går det skapligt när alla lådor är inskjutna och dörrarna stängda, men öppnar jag en dörr eller drar ut en låda så känns det omedelbart. Gasen har liksom lagrat upp sig i det stängda utrymmet.

Nu till min fråga:
Är det någon kunnig inom måleri/färgbranschen eller någon överhuvudtaget som i detta forum kan ge mig tips/råd hur jag skall lösa detta.
 
  • Vit träbyrå med tre lådor och två dörrar på en vit bakgrund.
BirgitS
Har du varit i kontakt med butiken för att diskutera saken?
Det låter som tillräckligt skäl för en reklamation.
 
Nej, jag har inte varit i kontakt med butiken och anledningen är att möbeln har de mått på längden som passar precis där jag kan ha den i köket. Har sökt hos andra tillverkare / butiker men ej funnit något som passar. Därför tänker jag försöka att få bukt med det själv. Jag tror nu också att jag har kommit på varifrån doften kommer. Det verkar vara från bottenskivorna på lådorna och bakstycket. Dessa är av masonit och ser ut att vara målade med en annan typ av vitfärg. Har nu ikväll testat att gnugga med vanlig hushållsättika på en svamp på dessa ytor så får vi se om det hjälpte. Alla tips mottages... :)
 
BirgitS
Det kan ju vara så att det har blivit något fel i produktionen av en omgång av den möbeln så att det löser sig med ett utbyte. Eller att butiken/tillverkaren har något bra tips som har hjälpt andra kunder som klagat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.