Om man sen får tillfälle att sätta kombinationer så ska brytarna sitta på höjdled, antingen cc100 (över färdigt golv) eller översta dosan på cc100 (armbågshöjd) , det viktigaste är att man är konsekvent. Förr var det vanligt att brytarna satt på cc150(axelhöjd). Allt där emellan blir bara svårt att famla fram till.

För uttag gäller horisontalt kombinationsmontage. Vidare ska det finnas fler än två vägguttag vid alla teve och datauttag. Dock är det inte så klokt att dra antennkabel för nära starkström några längre sträckor pga viss störningsrisk, så man får använda sunt förnuft.

Har någon en idé om vad som är en bra höjd för dolda uttag bakom vägghängd teve?
 
Apprentice skrev:
Om man sen får tillfälle att sätta kombinationer så ska brytarna sitta på höjdled, antingen cc100 (över färdigt golv) eller översta dosan på cc100 (armbågshöjd) , det viktigaste är att man är konsekvent. Förr var det vanligt att brytarna satt på cc150(axelhöjd). Allt där emellan blir bara svårt att famla fram till.

För uttag gäller horisontalt kombinationsmontage. Vidare ska det finnas fler än två vägguttag vid alla teve och datauttag. Dock är det inte så klokt att dra antennkabel för nära starkström några längre sträckor pga viss störningsrisk, så man får använda sunt förnuft.

Har någon en idé om vad som är en bra höjd för dolda uttag bakom vägghängd teve?
Bra höjd på dolt uttag bakom vägghängd tv är taadaa(fanfar): Samma höjd som du ska sätta tvn på, så att uttaget blir just dolt!.. doh
 
Kaffekokare skrev:
Fler rekommendationer från boken Elinstallation Yrkesmannaskap - Montörshandbok från Liber.
Den där boken verkar ju inte direkt vara från i år :)

Inte så ofta man sätter flera telejack i samma rum, eller ens ett telejack i varje rum.. Nuförtiden då alla har trådlösa telefoner. Jag skulle ju hellre sätta datauttag i alla rum.

Och alla andra höjder/avstånd är ju som sagt bara rekommendationer! Man får sätta hur fan man vill.
 
Måste vara sommartorka på forat med tanke på alla gamla trådar som poppar upp!!! :D
 
Rrrrr skrev:
Den där boken verkar ju inte direkt vara från i år :)

Inte så ofta man sätter flera telejack i samma rum, eller ens ett telejack i varje rum.. Nuförtiden då alla har trådlösa telefoner. Jag skulle ju hellre sätta datauttag i alla rum.

Och alla andra höjder/avstånd är ju som sagt bara rekommendationer! Man får sätta hur fan man vill.
varför sätta data uttag i varje rum näre det finns power Lan?
mvh snickar estwing?
 
Därför att jag vill behålla min nätverkstrafik för mig själv.
Hoppas att Power LAN förbjuds då den "smutsar ner" vår elmiljö.
Power LAN körs över icke anpassade ledningar och då måste man trycka på med mera effekt och onödigt mycket läcker ut åt alla håll.
Power LAN är inte långt ifrån trådlöst men trådlöst använder andra (bättre) frekvenser

Protte
 
estwing skrev:
varför sätta data uttag i varje rum näre det finns power Lan?
mvh snickar estwing?
Bättre och mer framtidssäkert att ha ett eget nät för internet. Eller iaf dra tomrör/tomdosor i alla rum för framtida användning.

Ungefär som dom sa på 70talet: "Varför ska vi dra separata värmeledningar för värmen då de finns elradiatorer!" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.