14 322 läst · 53 svar
14k läst
53 svar
Stålreglar för golv i källare, alternativ till Granab?
I min 70-talskällare (oisolerad platta på mark) så var golvet uppreglat med 70-mm-reglar. Isolering mellan dessa rakt mot plattan. Sedan golvspån och sedan korkoplast i vissa utrymmen. När jag rev upp detta så fanns det inte ett spår av fukt. Så jag la återigen dit 70mm träreglar. Men dessa la jag nu på plastkilar. Sedan en 50mm isolering med rejäl luftspalt mellan isolering och golv. Sedan massivt furugolv på detta. Öppen ytbehandling. Jag tänkte att det borde i alla fall skapa bättre förutsättningar än den tidigare konstruktionen, som trots allt verkat funka i 50 år. Dessutom är det ganska snart gjort att ta upp ett plankgolv om man skulle bli misstänksam i framtiden.KJD skrev:Man har ju det utrymme man har. Vi har en grundkonstruktion som inte tillåter att man bilar ut golvet (utan att stämpa), samtidigt har det tidigare golvet - uppreglad konstruktion på träreglar med rockwool liggandes direkt på plattan - inte var det minsta angripet när vi tog upp golvet (efter 50 år). Dock hade gamla skarvar i kopparrör börjat läcka, så vi bytte alla rör.
När man då lägger in nytt golv, så är det väl en självklarhet att man vill hantera/minimera risken.
Jag har övervägt på tok för många alternativ, och nästan tappat förståndet på vägen . Länge tänkte jag bygga ett isolerlager som var diffusionsöppet med Isodrän, för att acceptera och vädra ut fukten. Nu väljer jag istället att acceptera att det sannolikt kan förekomma fukt, även om kanske mindre mängder, och då försöker jag vädra ut dom med ett ventilerat golv. Samtidigt försöker jag minimera risken för att något blir angripet i den slutna konstruktionen under golvet, och vill därför ha stålreglar.
Helt rimligt.O Olf Oggler skrev:I min 70-talskällare (oisolerad platta på mark) så var golvet uppreglat med 70-mm-reglar. Isolering mellan dessa rakt mot plattan. Sedan golvspån och sedan korkoplast i vissa utrymmen. När jag rev upp detta så fanns det inte ett spår av fukt. Så jag la återigen dit 70mm träreglar. Men dessa la jag nu på plastkilar. Sedan en 50mm isolering med rejäl luftspalt mellan isolering och golv. Sedan massivt furugolv på detta. Öppen ytbehandling. Jag tänkte att det borde i alla fall skapa bättre förutsättningar än den tidigare konstruktionen, som trots allt verkat funka i 50 år. Dessutom är det ganska snart gjort att ta upp ett plankgolv om man skulle bli misstänksam i framtiden.
Vi vill ha golvvärme och klinker, så vi kommer bygga in fuktmätare och ha ventilationsrör förberett. Funkar det inte kan vi överväga koppla in mekanisk ventilation, stänga av golvvärmen, och istället mata radiatorer. Vi börjar dock med att köra ett enkelt laminatgolv för att utvärder första året.
I våtutrymmen där jag lagt klinker så kör jag med kalla golv.
Men på tal om golvvärme. Vad skulle hända om man helt enkelt drog golvvärmeslingor löst liggande i ett uppreglat golv. Kanske inte som enda och huvudsakliga värmekälla. Men för att värma golvkonstruktionen lite. Sedan kan man ju brassa på med vanliga radiatorer också. Vore inte det en tänkbar lösning för sådana här konstruktioner.
Men på tal om golvvärme. Vad skulle hända om man helt enkelt drog golvvärmeslingor löst liggande i ett uppreglat golv. Kanske inte som enda och huvudsakliga värmekälla. Men för att värma golvkonstruktionen lite. Sedan kan man ju brassa på med vanliga radiatorer också. Vore inte det en tänkbar lösning för sådana här konstruktioner.
Funkar utmärkt att skruva i fransk träskruv, istället för nivelskruvar, lätta att justera höjden på.. Sätt även lämplig skruv + plugg, för att inte få klapperljud.
Vet en som skruvade fast 90x90 vinklar i betongen. Och fäste regeln i det en bit upp. Funkade utmärkt..
Vet en som skruvade fast 90x90 vinklar i betongen. Och fäste regeln i det en bit upp. Funkade utmärkt..
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri FAST
Montering av grövre material i trä
515 kr inkl moms
Läs mer
Den där iden med att använda fransk träskruv gillar jag. Möjligen att det är risk för att det blir lite väl stumt? Kan det bli för stumt?
Sedan gäller det ju då också att fästa mot draglaster. Det är ju inte det enklaste. Kanske en byggvinkel i kombination med fransk träskruv?
Sedan gäller det ju då också att fästa mot draglaster. Det är ju inte det enklaste. Kanske en byggvinkel i kombination med fransk träskruv?
Har begärt offerter från olika firmor på Subfloor och en del, som för bara något år sen enbart sålde Subfloor, har nu börjat erbjuda enbart Nivell. Trodde inte ens dom fanns kvar. Nivell har inte stålreglar utan trä eller plastreglar. Priserna verkar vara jämförbara.
Eftersom det är ett golv som ska tåla mycket laster, och dyra ytskikt, förlitar jag mig hellre på en testad produkt än en egen lösning.
Någon som vet vad som händer kring Subfloor vs Nivell?
Eftersom det är ett golv som ska tåla mycket laster, och dyra ytskikt, förlitar jag mig hellre på en testad produkt än en egen lösning.
Det är väl samma företag sedan några år. Se bild nedan från subfloors hemsida.KJD skrev:Har begärt offerter från olika firmor på Subfloor och en del, som för bara något år sen enbart sålde Subfloor, har nu börjat erbjuda enbart Nivell. Trodde inte ens dom fanns kvar. Nivell har inte stålreglar utan trä eller plastreglar. Priserna verkar vara jämförbara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
D Davion skrev:
Har ni golvvärme på detta? Klinker? Intresserad av erfarenheter av kombon subfloor och golvvärme + klinker.D Davion skrev:
Golvvärme var planen, men det var för lite utrymme, tyvärr. Isolerade med skivor under räckte på mm, turligt nog. Annars hade golvvärme varit givet. En kamrat i industrin menar att det funkar utmärktKJD skrev:
När vi ändå pratar ventilerade golv. Vad är anledningen till att alla tillverkarna (typ subfloor/nivell/osv) använder stenull/glasull i golve med luftspalt? Vad är fördelarna med detta? Om man vill få upp isoleringseffekten så vill man vill använda xps om man nu ändå vet att utrymmet blir ventilerat? Eller vad missar jag?
Och varför skulle golvvärme funka bättre med ett ventilerat golv jämfört med att gjuta in golvvärmen?