Hej

jag undrar om det är någon som är bra på stålbalks konstruktioner i tak.
Det gäller ett sne tak från ryggåstaket och sne taket har en isoleringm på ca 320mm, Jag vill försöka att få balken i innertaket.
Om jag väljer limträbalk så blir den så stor att vid ytterväggen kommer man nog att slå huvudet i.

hälsningar claes
 
Den typen av konstruktioner är lite lurigare att räkna på än tex ett mellanbjälklag, jag brukar därför undvika att ge mig in på den typen av beräkningar.
Snö och vindlast beroende på takvinkel är exempel på några faktorer som spelar roll.
Jag vet faktiskt inte om det finns någon här på forumet som besitter kunskap och hjälpmedel för att kunna hjälpa till.
 
Det är ju ändå ett ganska enkelt problem då det är parametriserbart i endast ett få antal parameterar.
Finns ju program som räknar åt dig, du matar bara in parametrarna. Moelven har ett för limträ, här:
http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra/Dimensioneringsprogrammet/

Vet dock inte om motsvarande program finns för stål, men det borde gå att använda limträprogrammet ovan och läsa ut lasterna för att sedan applicera detta på stål istället.
 
Det jag funderar över är om man skall isolera balken på nått bra sätt specielt ändarna som kommer att ligga på halva stomen.
om det är 20 minus tex.
men även resten av balken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.