Har någon en idé varför man har timrat med stående timmer där väggen ansluter mot skorstenen? Stommen är från slutet av 1800-talet. Vi har planer att öppna upp för en dörr men blir osäker när det ser ut så har.
 
  • Renoveringsarbete, synligt trävirke, gammal dörr, vit kablage, bristfälliga väggar, byggkaos, oavslutat projekt, rörighet, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att hålla väggen rak sannolikt. Man behöver antingen en korsande vägg eller stående virke för att hålla väggen rak. Vissa struntar i det när de tar upp dörrar i gamla hus. Det fungerar ibland. Jag har nog en hel del av sådan håltagning i mitt hus.
 
  • Gilla
Pellepennan1
  • Laddar…
P Pellepennan1 skrev:
Har någon en idé varför man har timrat med stående timmer där väggen ansluter mot skorstenen? Stommen är från slutet av 1800-talet. Vi har planer att öppna upp för en dörr men blir osäker när det ser ut så har.
Ser ut så runt vår murstock, den tittar även ut på baksidan av huset.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Ser ut så runt vår murstock, den tittar även ut på baksidan av huset.
Menar du att det stående timret tittar ut?
 
Troligtvis finns det där för att hålla väggen rak vid håltagningen för muren. Tänk noga igenom vad Daniel 109 skriver. Det händer tyvärr ofta att okunniga renoverare kapar upp öppningar tills hela timran tappar stabiliteten.
I ett hus där jag blev inkallad för att förstärka hade ägaren fått en mellantasbjälke över sig där han stor och sågade. Han hade tagit bort så mycket mellanväggar att ytterväggarna gled ifrån varandra och bjälken gled ur sina infällningar.
 
  • Wow
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Så här ser det ut hos oss. Murstocken tittar ut genom väggen. Extra bonus är det vita kabeln som försörjer LVVP 🤣
 
  • Röd trävägg, täckt fönsteröppning, luftkonditionering, rörgående, nöt vädertätning, stensockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pellepennan1 skrev:
Har någon en idé varför man har timrat med stående timmer där väggen ansluter mot skorstenen? Stommen är från slutet av 1800-talet. Vi har planer att öppna upp för en dörr men blir osäker när det ser ut så har.
Hur ser det ut längre till höger? Det har inte varit en dörr där som man har timrat igen?
 
Väggen ser ut att fortsätta vidare. Man ser slutet på den i kattvinden där den ”svänger” 90 grader. Svårt att visa på en bild. Det går en vägg mot timret som syns till höger i bilden.
 
  • Trähöljen och del av vitmålad vägg som visar byggmaterial och konstruktion, eventuell renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är två stående stockar. Jag sparar den närmast murstocken då får jag plats med en 90-dörr. Uppe sparar jag de två översta plus halva av den tredje. Då fungerar en 200-dörr på höjden. Det blir även en en grov regel med rejäla skruvar efter kapytan för att hålla väggen stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.