Hej!

Jag har just köpt en lägenhet, en bostadsrätt.

Färgen i taket har spruckit och flagnat i nästan hela vardagsrummet. Jag googlade lite och frågade i en färgbutik och fick svaret att det är målat med plastfärg och att det är fel färg för betongtak, vilket resulterar i att det släpper tillslut.

Lösningen ska vara att skrapa bort all färg och måla om med en oljebaserad färg..

Nu har jag börjat skrapa och då släpper det mycket mer än bara färg på vissa ställen.

20141026_170051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där det släpper sitter det någon typ av glasfiberremsa.. Det bör väl betyda att det är gamla lagningar?

Vågar jag slita ner remsorna eller måste jag vara väldigt försiktig?

Räcker det att spackla och måla för att fixa det sen, typ som man gör vid liknande skador på en vägg, eller är det mer jag måste tänka på när det är ett tak?
Jag har extremt dålig koll och är tacksam för alla svar!

/Jack
 
S
"Vågar jag slita ner remsorna eller måste jag vara väldigt försiktig?"
rädd att taket faller ner?
bara riv
 
Haha ja, jag vill inte att grannen ovanför ramlar ner :) Nej jag tänkte mer om det är mycket arbete med att fixa det sen, så det kanske kunde löna sig att vara försiktig! Men då gör jag som du säger och sliter.

Vet du om det bara är att spackla sen eller är det mer som måste göras för att det ska hålla?
 
S
jackohl skrev:
Haha ja, jag vill inte att grannen ovanför ramlar ner :) Nej jag tänkte mer om det är mycket arbete med att fixa det sen, så det kanske kunde löna sig att vara försiktig! Men då gör jag som du säger och sliter.

Vet du om det bara är att spackla sen eller är det mer som måste göras för att det ska hålla?
beror ju på hur det ser ut när det är färdigrivet. sen duger inte vanligt spackel
 
Du har troligtvis lim eller kalkfärg i taket, bägge varianterna bör tvättas ner innan nån annan färg används.
 
Stefan N skrev:
Du har troligtvis lim eller kalkfärg i taket, bägge varianterna bör tvättas ner innan nån annan färg används.
Okej, hur menar du med att tvätta ner? :) Just nu skrapar jag med en spackelspade och det tar en evighet..
 
Svamp och vatten, inget kul jobb alls.
 
Ok, tack!
Hmm, som man ser på bilden så skrapar jag bort ett tjockt färglager och under det är ett lite gulare lager direkt på betongen. Ska alltså det undre lagret också bort efter jag är klar med det yttersta? Eller räcker det med det yttersta?
 
S
jackohl skrev:
Ok, tack!
Hmm, som man ser på bilden så skrapar jag bort ett tjockt färglager och under det är ett lite gulare lager direkt på betongen. Ska alltså det undre lagret också bort efter jag är klar med det yttersta? Eller räcker det med det yttersta?
ingen lust att sätta gips istället för att riva ner färgen?
 
Det är jag absolut väldigt mycket mer sugen på att göra! Hur går man tillväga då? Skruvar upp gipsskivor eller går det att limma?
 
S
jackohl skrev:
Det är jag absolut väldigt mycket mer sugen på att göra! Hur går man tillväga då? Skruvar upp gipsskivor eller går det att limma?
limma eller regla ner och samtidigt få möjlighet till att ändra takbelysning
 
Tack för det :) får se om det blir att regla ner då kanske! Reglarna bör väl skruvas då eller håller det också att bara limma?
 
Regla. Gör inget fuskjobb med att "glömma" reglar eller att glömma en regel utmed varje sida mot väggen till. Då kan man fästa skivorna optimalt och att man har något att fästa taklisterna i sedan.

Se bara till så att du inte spikar igen evt takdosor eller kopplingsdosor på väggarna.
 
SBH skrev:
spikplugg till reglarna
[länk]
-=fullmoon=- skrev:
Regla. Gör inget fuskjobb med att "glömma" reglar eller att glömma en regel utmed varje sida mot väggen till. Då kan man fästa skivorna optimalt och att man har något att fästa taklisterna i sedan.

Se bara till så att du inte spikar igen evt takdosor eller kopplingsdosor på väggarna.
Tack för era svar!
Vad är nackdelarna med att limma direkt mot taket, förutom att belysningen inte kan flyttas?
Det känns som att det blir väldigt mycket jobb om jag ska borra och plugga på varje ställe reglarna ska fästas. Men det kanske det är värt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.