R
Då vi satte "brandboxar" på vinden när vi satte spottar på överviningen som byggde en hel del så undrar jag hur man sätter spottar i ett nedfällt tak på första våningen. Dvs vilken regeltjockleck kör man med och hur bygger man in "brandboxar" - vilken typ av boxar och vilka spotlights för de känns som man måste ha specialla spottar som inte bygger särkilt mycket alls? De behöver inte vara LED lampor då jag inte vill riskera att bygga in en transformator som senare pajjar.
FInns de bilder och erfarenhet här så hade de varit tacksamt.
 
Roland112 skrev:
Då vi satte "brandboxar" på vinden när vi satte spottar på överviningen som byggde en hel del så undrar jag hur man sätter spottar i ett nedfällt tak på första våningen. Dvs vilken regeltjockleck kör man med och hur bygger man in "brandboxar" - vilken typ av boxar och vilka spotlights för de känns som man måste ha specialla spottar som inte bygger särkilt mycket alls? De behöver inte vara LED lampor då jag inte vill riskera att bygga in en transformator som senare pajjar.
FInns de bilder och erfarenhet här så hade de varit tacksamt.
Transformatorn ska du ju placera så du kommer åt den. Förslagsvis precis ovanför en spot så du kan få ut den enkelt genom att montera ur spotten.
 
R
ja de är ju ett alternativ. Jag kör på LED isåfall. Jag räknar med att behöva 3-4 spottar i detta badrum. Vilken typ av spottar ska man leta efter och hur mycket måste reglarna vara på och hur får man in brandbox osv? Nån får gärna förklara o visa sina projekt!
 
Finns ju boxar som är gjorda för att sitta mellan glespanel, det bygger ju inte så mycket. Och sen så kan drivern till led-spottarna vara väldigt liten beroende på modell. Har en driver till varje spot hos mig och dom är som en liten tändsticksask, typ.
 
R
hagv skrev:
Finns ju boxar som är gjorda för att sitta mellan glespanel, det bygger ju inte så mycket. Och sen så kan drivern till led-spottarna vara väldigt liten beroende på modell. Har en driver till varje spot hos mig och dom är som en liten tändsticksask, typ.
sökte lite på Bauhaus men kan inte hitta värmeskydd som är såpass tunna. Kan du länka?
Och vilken dimension gäller på träregeln för att bygga rätt avstånd mellan gips och taket ovan?
 
R
underbart, hagv.
Jag ser att de nämner att glespanel 28x70 skall användas och jag tar för givet att den ska stå med kortsidan mot taket. Drar man fast glespanelen med hjälp av en skruv genom kortsidan rakt upp i taket? Dvs räcker 7cm som avstånd mellan led-spotlighten och innertaket? Givetvis ska en sådan där box som du länkade till hagv sättas ovan spotten i glespanelen.
 
Glespanelen ligger ner och bygger 28 på höjden. Spootguard gles trycker du upp underifrån utan att skadda ångspärren. Sen räcker den höjden i boxen om du välver en spotlight som är avsedd för montage i en sådan låda. Typiskt har sådana lägre effekt, så du behöver fler för samma takyta
 
R
jasså den ska ligga ner alltså, tack för info tuktuk.
kan du se på bifogad bild, var bör jag placera spottar och hur många? Samt hur vet jag om led spotlighten är avsedd för "spootguard gles box?"

badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Små LED-spottar ,1,2W, i duschen.
2015-06-18 12.39.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3 st större spottar, 7W, i L-formation.
2015-06-18 12.28.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna belysning plus spottar i fönster och över spegel.

När man fixar belysning i ett badrum, eller vilket rum som helst, så ska man kombinera olika typer av belysningar. Man behöver inte köra enbart 4 st spottar i taket. i just badrum brukar det t.o.m. ställa till det för att en spott tenderar att hamna mitt i duschen och då precis ovan en takdusch.

//Patrik
 
R
de finns ingen spott som kan sitta tre eller fyra stycken på rad i mitten?
 
Höjden på dina spottar bör ju matcha boxens höjd, dvs. 60mm.
Man kan ju sätta spottarna i stort setthur man vill, man brukar ju kunna vrida spottarna lite åt ena eller andra hållet. Personligen tycke jag det blir snyggare om man sprider ut dem, samt så får man jämnare spridning på ljuset. T.ex. i vårat vardagsrum/kök har vi öppen planlösning och där sitter spottarna i ett sick-sack mönster över taket. Blir lite som en stjärnhimmel =)
 
R
ja precis, men tänkte mest då mitt badrum är så litet så kan jag inte mixtra så mycket med olika lösningar. Men 4st kanske är de som gäller? En precis utanför duschen, en mellan toalett och handfat, en i högra hornet och en till höger vid entreen? Dock räcker inte 1,2W på lampan utan jag måste väl ha typ 20W/st - 12V isåfall?
 
Redigerat:
Roland112 skrev:
ja precis, men tänkte mest då mitt badrum är så litet så kan jag inte mixtra så mycket med olika lösningar. Men 4st kanske är de som gäller? En precis utanför duschen, en mellan toalett och handfat, en i högra hornet och en till höger vid entreen? Dock räcker inte 1,2W på lampan utan jag måste väl ha typ 20W/st - 12V isåfall?
Ja nu såg jag måtten, och det var rätt litet. Då skulle du ju kunna ha dom i en rad. 20W är rätt mkt om du ska ha LED, samtidigt vill man väl ha lite starkare ljus på badrum ifall någon ska sminka sig eller dyl. Kolla på Bauhaus eller motsvarande ifall de har spotlights inkopplade så kan du få en uppfattning om vilken styrka som passar.
 
R
hagv skrev:
Ja nu såg jag måtten, och det var rätt litet. Då skulle du ju kunna ha dom i en rad. 20W är rätt mkt om du ska ha LED, samtidigt vill man väl ha lite starkare ljus på badrum ifall någon ska sminka sig eller dyl. Kolla på Bauhaus eller motsvarande ifall de har spotlights inkopplade så kan du få en uppfattning om vilken styrka som passar.
ja okej, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.