315 läst · 6 svar
315 läst
6 svar
Spola igenom rörledningar och vitvaror med citronsyra?
Jag har egen djupborrad brunn. Vi har alltid haft kalkrikt vatten, men lukt, smak och färg har aldrig varit några problem med, tills i våras. Något måste hänt i marken vilket resulterade i nästan otjänligt vatten. Dålig lukt, dålig smak, skyhöga halter kalk och järn, och möjligtvis andra ämnen (har inte tagit någon "riktig" analys, endast en gratisanalys från ett företag som ville sälja filter).
Inom närmsta dagarna kommer vi att få kommunalt vatten inkopplat. Jag kommer att behålla borrhål, pump och hydrofor i nuvarande skick som backup.
Om man ser till hur toaletter och duschkabiner ser ut, så kan man ju anta att rören, vv-beredare, disk- o tvättmaskin, mm också har en hel del avlagringar i sig.
Jag har en fundering på om jag ska skura ur hydroforen, fylla upp den med vatten och citronsyra och sen spola igenom detta genom hela systemet och låta stå över natt för att lösa upp avlagringar. Och sedan givetvis skölja igenom med rent vatten.
Vad tror expertisen om detta? Är det bra eller onödigt, och kan det vara skadligt för något?
Inom närmsta dagarna kommer vi att få kommunalt vatten inkopplat. Jag kommer att behålla borrhål, pump och hydrofor i nuvarande skick som backup.
Om man ser till hur toaletter och duschkabiner ser ut, så kan man ju anta att rören, vv-beredare, disk- o tvättmaskin, mm också har en hel del avlagringar i sig.
Jag har en fundering på om jag ska skura ur hydroforen, fylla upp den med vatten och citronsyra och sen spola igenom detta genom hela systemet och låta stå över natt för att lösa upp avlagringar. Och sedan givetvis skölja igenom med rent vatten.
Vad tror expertisen om detta? Är det bra eller onödigt, och kan det vara skadligt för något?
onödigtD dkall skrev:Jag har egen djupborrad brunn. Vi har alltid haft kalkrikt vatten, men lukt, smak och färg har aldrig varit några problem med, tills i våras. Något måste hänt i marken vilket resulterade i nästan otjänligt vatten. Dålig lukt, dålig smak, skyhöga halter kalk och järn, och möjligtvis andra ämnen (har inte tagit någon "riktig" analys, endast en gratisanalys från ett företag som ville sälja filter).
men kör citronsyra i disk och tvätt, kaffebryggare och vattenkokare
kalk hittar du i apparater och VVB där man har kraftig uppvärmning - dvs. bit över 50 - 60 grader C då det är det området som kalciumvätekarbonat som är relativt lättlösligt omvandlas i hettan till kalciumkarbonat som är väldigt svårlöslig och bildar pannsten - med start på den varmaste delen.
Ja, jag tänker att det nog sitter en del i vv-beredarna (jag har en ackumulatortank med förrådsberedare, där varmvattnet är seriekopplat till en bergvärmepump (också med förrådsberedare)). Speciellt den i acktanken kan nog vara en del i då den gått varmare (acktanken har värmts med vedpanna).X xxargs skrev:
Å andra sidan, så länge kalken/pannstenen sitter den gör kanske den inte ställer till med något heller. Enligt kommunen är vattnet i vårt område "mycket mjukt till mjukt, 1,5 - 4 °dh", så det borde inte byggas på mycket mer.
bergvärmepumpen kommer ju inte upp i så höga temperaturerD dkall skrev:Ja, jag tänker att det nog sitter en del i vv-beredarna (jag har en ackumulatortank med förrådsberedare, där varmvattnet är seriekopplat till en bergvärmepump (också med förrådsberedare)). Speciellt den i acktanken kan nog vara en del i då den gått varmare (acktanken har värmts med vedpanna).
Å andra sidan, så länge kalken/pannstenen sitter den gör kanske den inte ställer till med något heller. Enligt kommunen är vattnet i vårt område "mycket mjukt till mjukt, 1,5 - 4 °dh", så det borde inte byggas på mycket mer.
och sitter det en vv-tank eller slinga i acctanken kommer den inte heller upp så höga temperaturer
har du däremot en förådsberedare med elpatron i likt en gammal vv-beredare kan nog det elementet ha en viss kalkbeläggning.
Ev kan den delen som tidigare varit uppvärmd mha ved ha en viss beläggning
skall du kalka av detta systemet så får du räkna med att det behövs 15ml citronsyra per liter vatten