Hej! Försöker leta efter lite komponenter till spishällen men vet inte vad dom heter tyvärr! Nån som kan hjälpa mig?

kanske lika bra o köpa nytt kraftkort?..

Som ni ser är det dom två blåa (batterierna?) Som gått, kan ni se nåt mer fel?
 
  • Närbild av ett kretskort med komponenter och kablage inom vit plastkåpa och grå värmespridare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom blåa är kondensatorer, men har kretskortet blivit dränkt i vatten är det nog kört om det inte är rejält lackförseglat.
 
  • Gilla
Banghai
  • Laddar…
Beskriv lite mer om vad som hände. Jag ser inga tecken på att kondensatorern skulle vara trasiga.

Var kom det vatten?
 
H hempularen skrev:
Beskriv lite mer om vad som hände. Jag ser inga tecken på att kondensatorern skulle vara trasiga.

Var kom det vatten?
Okej, är osäker på om det faktiskt var vatten som var orsaken men jag tvättade kaklet så kan ha runnit ner vatten på uttaget vilket fått hällen att bränna?

om du tittar på den här bilden så ser två kondensatorerna trasiga ut, det har även runnit ut nån vätska som luktar som elektronik som brunnit.
 
  • Två svullna kondensatorer på ett elektronikkort med tecken på vätskeskador och elektronik som bränt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där kondensatorerna har definitivt gjort sitt! Om det beror på vatten kan mycket väl vara möjligt, kan även vara så att de faktum att hällen var påväg att ge upp (på grund av kondensatorerna), och när du gjorde den strömlös så "klarade" inte spisen av att starta upp igen på grund av kondensatorerna. Faktum är att det är ganska vanligt att kondensatorproblem yttrar sig på långkörande apparater när det har varit strömavbrott.

Jag hade definitivt provat att byta kondensatorerna. Läs av dess värde eller ta bild på märkningen och lägg upp här, går garanterat att hitta ersättare på https://www.electrokit.com/ för kaffepengar.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Helt klart har kondensator lättat på trycket det syns att elektrolyt har stängt runt om, först buktar toppen uppåt som första tecknet, till slut brister gummipackningen i botten elektrolyt sprutar ut och kondensator slutar att fungera!
 
J JSten skrev:
De där kondensatorerna har definitivt gjort sitt! Om det beror på vatten kan mycket väl vara möjligt, kan även vara så att de faktum att hällen var påväg att ge upp (på grund av kondensatorerna), och när du gjorde den strömlös så "klarade" inte spisen av att starta upp igen på grund av kondensatorerna. Faktum är att det är ganska vanligt att kondensatorproblem yttrar sig på långkörande apparater när det har varit strömavbrott.

Jag hade definitivt provat att byta kondensatorerna. Läs av dess värde eller ta bild på märkningen och lägg upp här, går garanterat att hitta ersättare på [länk] för kaffepengar.
J JSten skrev:
De där kondensatorerna har definitivt gjort sitt! Om det beror på vatten kan mycket väl vara möjligt, kan även vara så att de faktum att hällen var påväg att ge upp (på grund av kondensatorerna), och när du gjorde den strömlös så "klarade" inte spisen av att starta upp igen på grund av kondensatorerna. Faktum är att det är ganska vanligt att kondensatorproblem yttrar sig på långkörande apparater när det har varit strömavbrott.

Jag hade definitivt provat att byta kondensatorerna. Läs av dess värde eller ta bild på märkningen och lägg upp här, går garanterat att hitta ersättare på [länk] för kaffepengar.
Tackar tackar för ditt svar och länk, ska leta reda på två såna och löda dit.

Jag tror också den gröna hylsan har bränt för det finns rester av den tillsammans med vätskan.

Hoppas ni fattar vilken jag menar då jag inte vet namnen på dessa komponenter..
snaggletooth snaggletooth skrev:
Dom blåa är kondensatorer, men har kretskortet blivit dränkt i vatten är det nog kört om det inte är rejält lackförseglat.
 
  • Öppnad elapparat med synliga komponenter såsom en grön hylsa, en kopparspole, blå kondensatorer och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av elektronisk enhet med kretskort och färgkodade kopplingsdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av elektrisk apparat med kretskort, kondensatorer och en bränd grön komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu håller jag med om att de ser inte friska ut. Men att det runnit vatten på "kontakten". Det tolkar jag som att du menar anslutningskabeln till spisuttagte på väggen?

I så fall känns orsakssambandet väldigt konstigt.

Har du kollat säkringarna i elcentralen, huvudsäkringarna vid elmätaren?
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
B Banghai skrev:
Tackar tackar för ditt svar och länk, ska leta reda på två såna och löda dit.

Jag tror också den gröna hylsan har bränt för det finns rester av den tillsammans med vätskan.

Hoppas ni fattar vilken jag menar då jag inte vet namnen på dessa komponenter..

Ta en bild på uttag och stickpropp, de brukar bli brända ibland
 
Byt alla fyra runda elektrolyterna. Elektrolyter är en ökänd källa till problem och kvaliteten har i många fall varit usel. I elektronik är det främst elektrolyter som gradvis åldras. Byter man själv är kostnaden ändå så liten.
Kolla också att det gröna motståndet "R1" inte är trasigt. Man kan tänka sig att det gått ovanligt hög ström när kondensatorerna gått sönder och det i sin tur skadat R1 som i så fall gått till avbrott. Även likriktarbryggan "B1" kan vara bra att kolla.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nu när jag har kollat på de nya bilderna så får inte jag heller ihop händelseförloppet här... Bevisligen har r1 brunnit/blivit överlastad. R1 I detta fallet ser ut att vara en resistor som är designad för att gå sönder vid kraftiga överströmmar, d.v.s. en säkring. Så i normala fall så borde den inte ha gått sönder av sig själv, utan är bara ett symtom på något annat. När det gäller kondensatorerna så har de ju bevisligen fått övertryck, ganska rejält dessutom (med tanke på stänket och att de har öppnat sig relativt mycket). En observation är att de ser ut att sitta på primärsidan och verkar ha 230v ac över sig (åtminstone är ena anslutningen på kretskortet markerad N, som i neutral, viket talat mot en tvåfas/trefas historia med högre spänning).

Kondensatorerna borde inte heller ha ventilerat på grund av att där är vatten vid dess kontakter, då det endast borde leda till lägre spänning, vilket de ska klara.
Man skulle även kunna tänka sig att en av kondensatorerna fallerade så våldsamt att den lyckades kortsluta sina anslutningar, och skapa en felström som brände r1. Men å andra sidan, varför skulle båda ventilera i så fall?
Ytterligare en teori, är att kretskortet har fått två faser över sig, varpå kondensatorerna har kokat, vilket har lett till kortslutning varpå r1 gjorde sitt jobb och offrade sig själv (kan även vara annat nedströms kondensatorerna som har kortslutits). Så man blir ju genast nyfiken, hur är denna häll inkopplad, stickpropp eller skruvterminal, är det kanske så att den kopplades fel efter dess rengöring?
 
Vad är det för typ av häll?
Den är nästan 20 år gammal!
Vad står på dom orange komponenter som sitter i rad med reläer?
Är det också reläer eller någon triac modul?
Är det en induktionshäll? Normalt har man idag mosfet transistor på en kylfläns men jag ser inga på bilderna.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vad är det för typ av häll?
Den är nästan 20 år gammal!
Vad står på dom orange komponenter som sitter i rad med reläer?
Är det också reläer eller någon triac modul?
Är det en induktionshäll? Normalt har man idag mosfet transistor på en kylfläns men jag ser inga på bilderna.
Att döma av denna bilden och elementen bakom så är det en glaskeramikhäll:
631743-4ffc309a2f46c42bbef53e9ee1d63d5d.jpg
Vilket jag skulle säga är en fördel eftersom elektroniken är betydligt enklare. De orangea komponenterna ser ut att vara märkta rt314012, vilket verkar vara relän. Däremot så misstänker jag att där kan ha suttit en display ansluten till den tomma kontakten ovanför reläerna, vilket kan kan ha tagit skada av eventuell överspänning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J JSten skrev:
Bevisligen har r1 brunnit/blivit överlastad.
Ser ut att ha varit varm. Inte säkert att den har brunnit. R1 kan mycket väl fortfarande fungera.

Eftersom händelseförloppet verkar vara att vatten runnit på anskutningskontakten till hällen. Så är jag väldigt osäker på om vi verkligen har ett elektronikfel här. Kondensatorerna ser inte friska ut, men det är inte säkert att de är helt trasiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.