Kullerförsänkt spårskruv är klart snyggast när det gäller synliga skruvar i snickerier m.m. Och sen skall spåren linjera....

Eller så är jag bara nostalgisk....

• Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Tack för tipset, ringer till skruvcenter och kollar!

Larsa skrev:
Kullerförsänkt spårskruv är klart snyggast när det gäller synliga skruvar i snickerier m.m. Och sen skall spåren linjera....
Så ser det fortfarande ut på klassiska svenska möbler, t.ex. Bruno Mathson. Linjeringen är pricken över i.

Microkatten
Hos Wegertseder i Tyskland hittar man det mesta i skruvväg: spårade, kullriga, nedsänkta, i mässing, stål, förzinkade,...Vad jag kan se så har de spårade träskruvar i dina dimensioner.

Här har jag handlat bl.a. fina spårade mässingsskruvar med gott resultat.

Redigerat:
  • Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Det är ju ett mindre h-vete att få i en 6x100 spårskruv i något annat än potatismos. Dessutom är risken stor att man slinter och sätter mejseln i väggen eller handen. Alternativt så är hela spåret helt söndermosat innan skruven sitter ordentligt i väggen.

Nä, kör med tex ESSVE 6x100 :)
Även detta är en konst där det krävs lite övning. Förborra, smörj (vanlig tvål) och dra för hand är receptet. Ingen snabb metod förvisso, men ger snyggast resultat.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Microkatten skrev:
Hos Wegertseder i Tyskland hittar man det mesta i skruvväg: spårade, kullriga, nedsänkta, i mässing, stål, förzinkade,...Vad jag kan se så har de spårade träskruvar i dina dimensioner.

Här har jag handlat bl.a. fina spårade mässingsskruvar med gott resultat.
Tack för den länken! TS kan ju glädjas över att de har 6x100 i 10-pack för 4€

Microkatten
Ja, eller så kan TS köpa 300 st för knappa 2 kr styck. Jag fick många fina mässingsskruvar där till samma pris som en skruv i Sverige, om det över huvud taget finns att få tag på här. Det är en underbar site! (y)

Fantastisk site, stort tack för hjälpen!

Någon som hittar kullerförsänkt? Skoltyskan tryter...

P
Spårskruv 8X150 kändes ganska så brutalt :eek:

Svårt att föreställa mig hur hyllan ser ut, men det kanske kan duga med skruvstift i väggen och en toppmutter?

Messingfärgad toppmutter ideal för montering av hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu fick jag äntligen tummen ur och hyllan sitter där den ska, tack för tipset!

Nyinstallerad trähylla med synlig bult och stödstag mot en vit kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Brukligt är att spåret ska vara i fiberriktningen.

Protte

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
prototypen skrev:

Protte
Tänkte direkt samma sak :)

prototypen skrev:

Protte
Kanske är det det som är allra snyggast. Men jag tycker TS har kommit mycket långt och framförallt mycket längre än alla kryssbarbarerna. Snyggt med att spår som inte är söndertrasat av skruvdragare. Jag antar att den andra skruven sitter parallelt. Om det nu är tvärs eller längs med fibern är kanske bara pricken!

• Gilla
Nove och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.