I vårt hus, som vi just nu renoverar för fullt i, kommer vi att ha ett stort vardagsrum/kök på ca. 60m2 med öppet ända upp i taknocken. I mitten kommer det att finnas en skortsensstock med någon form av kamin/kakelugn/öppen spis som jag kommer att brassa på som sjutton i. Eftersom takhöjden kommer att bli nästan 6m kommer såklart all värme att vara högst upp och inte alls nere i "normal" gå/stå-höjd och då är frågan hur man på ett smart sätt ska lösa detta. De tips jag fått är att installera en eller ett par takfläktar, men eftersom jag är uppväxt på 70/80-talet som nu i retrospekt känns som en enda stor orgie i avskyvärda takfläktar (nu trampar jag väl säkert någon på tårna...) vill jag så mycket det bara går undvika detta. Finns det några vettiga alternativ? Kanske sätta in nån form av ventilationsför som tar den varma luften från nocken och leder ner den till utblås kring golvet igen? Nån som har några smarta idéer?
 

Varför inte bara lägga in ett spirorör i väggen + en kanalfläkt som går med jämna mellan rum (eller styrd av en temperaturdiff mellan golv och tak)? Kan ni inte lägga röret i väggen går det ju alltid att köra rostfritt och utanpåliggande.

 
Tack för tipset! Rent teoretiskt borde det funka i alla fall...om jag ska dra det från taket rakt ner till väggen (alltså innanför takisoleringen) och sen i väggen ner till golvet blir det kanske lite knöligt: Vi kommer att mura upp en LECA-vägg på insidan av ytterväggen (lång historia...) med 90mm LECA-block (och en luftspallt mellan LECA och ytterväggen) och röret är väl tjockare än 90mm gissar jag (Spiro är väl 100mm som minst om jag minns rätt) vilket gör att röret kommer att ha kontakt med luften i luftspalten som är ganska kall. Men jag tror att jag skulle kunna dra det innanför takisoleringen till en innvervägg som man skulle kunna dimensionera på ett sätt så att spiroröret får plats.

En fråga: Vet du (eller någon annan) vad man pratar för summor om man skulle koppla på en fläkt i spiroröret och en styrning för temperaturdiff?
 
Hugger mig in i denna tråden då jag har samma agg mot takfläkt. 8) Jagar en diskret fristående ev fast montage på väg fläkt bara för att få rotation på luften i vardagsrummet där kaminen sitter. Tyst funktion är en av de viktigaste viket en vanlig bordsfläkt sällan kan uppbringa då de snurrar fort och får då automatiskt ett vinande ljud.
 
Men en fläkt låter när den är igång :D
Du får försöka kolla de olika fabrikaten, vi har en Pax som låter som f-n och tre Fresh där två är relativt tysta och den tredje också låter som f-n när den är igång .
De satt i huset nät vi flyttade in...
 
T
Morsan slog åter huvut på spiken, de flesta fläktar låter rejält, även typen som clas o har för 700:- som ska ge 35db enl Clas O,-tillverkarens eget datablad angav 47db (!).

Nästa problem är att de flesta fläktar är gjorda för att flytta kall luft, om du "skjuter" varm luft förkortas livstiden på fläkten avsevärt. Om du vill dölja och ha tyst fläkt kvarstår antingen ljuddämparslang för runt 350:-, eller att du tittar på datafläktar, men dom tar inte så stora luftmängder i stället.

Kanske värt att pröva vore att ta in friskluften högt upp, då faller kalluften nedåt, tar med sig värmen och ger en cirkulation i rummet.
 
Skall du få det tyst med en "öppen" fläkt är det bara en takfläkt (tropikfläkt) som funkar.
Helt enkalt för att den har väldigt stora blad och kan gå långsamt.
Nu menar jag ingen sådan där enkel som man köper i elaffären med vingar av plyfa och säckväv (eller vad det är) ;)
Utan en riktig takfläkt, finns vissa modeller med korta vingar (metallvingar L=300mm, i vanliga fall uppemot L=900mm vingar annars).

Annars blir det till att bygga in en fläkt i vägg eller dylikt som dom anrda föreslår, men inte lönt med ett litet 100 rör (hög hastighet = ljud)
Satsa på typ ett 200 rör, ljudfällor, en bra kanalfläkt (med trafo-styrning) och någon form av tilluftsdon vid golvet.
Så en takfläkt är den billiga och enkla lösningan :)
 
Då vi inte har några 6 meter i takhöjd så blir det nog att leta efter en snygg borsfläkt som förhoppningsvis har steglös styrning som man antingen ställer högst upp i bokhyllan eller skruvar upp den i ett hörn. Tror att vinsten att flytta runt luften i rummet blir en gämnare tempratur när det eldas. 8)
 
FrittDrag: Var kan man köpa denna typ av "riktiga" fläktar?
 
T
Kolla t.ex www.jula.se, slå in takfläkt och du får 4 träffar, pris ligger mellan 400-600:-, naturligtvis finns det mera modeller hos andra leverantörer, då brukar också priserna variera mellan 800-1600:- tror jag.
 
Tack för tipset!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.