Har valt släta tak till mitt nya hus och det har blivit en följetång med problem. Två sk. proffs har försökt men resultatet har slutat med förskräckelse. Konstigt att det är det enda taket jag har pröjsat för som har blivit sämst. Själv har jag ingen lust att efter ha slitit, stressat med detta bygge, ge mig på detta projekt. I släpljuset så syns varje gipsskarv och det är målat ett antal gånger. Går detta och fixa och vad skulle det kosta? Det är ett ryggåstak på ca 60 kvm. Vad ska man tänka på för att få hantverkare med någon typ av hederskodex, dvs utan problem?
 
Stora tak är svåra och den vanliga 'glans 3 takfärgen' kan vara lite för 'blank'.
Så det vore intressant att veta vad dom målat med.

 
Beckers takfärg är det, är den inte tillräckligt matt? Kan färgen på något sätt minimera alla gipsskarvar? Besiktningsmannen pratade om att gränga taket, om det nu skulle hjälpa.
 
Ja, det stämmer. Men jag vet inte riktigt om det är så enkelt.

Den vanligaste takfärgen med glans 3 har relativt låg viskositet. ('tjock')
Dels för att ge en bra gräng (ytstruktur) men även för att den ska vara lätt att applicera.
Lätt att applicera på så vis att den inte droppar så mycket.
Men på grund av att den nästan är lite som 'klister' så ger det en yta som har en ganska stor variation på tjockleken.
Jag vet inte om det är detta som får underlaget att framträda på dom ställen som isf blivit lite tunnare.
Eller om det enbart är glansen som styr.

Det finns iaf takfärger som är mattare. Men dom takfärger som är framtagna för
stora släpljustak är inte bara mattare. Dom är även ganska så mycket tunnare och rinnigare.
Och dom ger nästan ingen gräng alls.
Det är väll en kombination som ger mindre känslighet för underlaget.

Om det är målare som gjort jobbet så skulle det inte förvåna mig om det målat med
Scotte 3. Och då kan det kanske vara en del av förklaringen.

/Fredrik
 
Tackar för era svar, men kan färgen ta bort alla ojämnheter i spacklet? Det är otroligt irriterande i släpljuset när alla skarvar syns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.