I kommunal ägo, men verksamt i andra kommuner också. Välskött om de var ett privat bolag som ska dra in så mycket pengar som möjligt. Men de är ett kommunalt bolag, så varför de ska tjäna så stora mängder pengar på invånarna vete fasen.SågspånPappspikEternit skrev:
Men det är väl utmärkt att Linköping tjänar pengar i kommunala bolag i andra kommuner där man inte kan och får beskatta invånarna som i LinköpingS sjoelund skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 329 inlägg
Det kan en tycka vad en vill om.S sjoelund skrev:
Men vinsten från ett kommunalt bolag går tillbaka till den kommunala verksamheten, medan vinsten från ett privat aktiebolag hamnar hos aktieägarna.
Vad gäller vinsternas ursprung brukar kommunaltekniska bolag sälja tjänster både till kommuninvånarna och privata företag.
Jo kan ju diskuteras men det är ju bättre än att vinsterna går utomlands o till skatteparadis som med EONS sjoelund skrev:
Ja, självklart behöver vi sophämtning. Vad jag vänder mig emot är att folk som inte har behov av sophämtning tvingas vara med och finansiera sophämtningen för andra.
I andra sammanhang när "vi" har bestämt att alla ska vara med och betala brukar det skötas med skattefinansiering, men sophämtning är och förblir en angelägenhet för husägare var för sig.
I andra sammanhang när "vi" har bestämt att alla ska vara med och betala brukar det skötas med skattefinansiering, men sophämtning är och förblir en angelägenhet för husägare var för sig.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Eftersom det inte funkar idag trots påtvingad sophämtning för fastighetsägare så faller ju hela ditt resonemang! Märker du inte själv hur absurt och motsägelsefullt ditt resonemang är?? Dessutom är det väl inte bara fastighetsägare som slänger sopor i återvinningsstationer? Det gör ju många hyresgäster boendes i lägenheter med!J JohanLun skrev:...med tanke på hur det ser ut i skogsgläntor och vid återvinningsstationer så känns det rimligt att "tvinga på" folk med en fastighet sophämtning... Tyvärr...
Annars skulle många resonera att de inte vill betala och kasta påsen vid återvinningsstationen eller bara rätt ut i naturen. Säkert skulle många sköta sig, men lika många skulle inte göra det. Det är jag säker på eftersom det inte funkar idag. Folk är ju helt dumma i huvudet ibland. Det är lika vid sopsorteringen. Folk kastar elektronik i pappåtervinning och kalsonger och skor bland flaskorna. Jag vet inte om det är folk som bara vill jävlas eller om det finns de som är så korkade så de inte fattar en enkel instruktion.
Jag har även sett de som totalt misstolkat, dvs lagt plastflaskor bland glasåtervinningen och matlådor i glas i kartonginsamlingen. De går på utseendet på prylen. Inte vad den är gjord av. Till och med 3-åriga dagisbarn klarar detta.
...med det sagt så har jag full förståelse att det känns idiotiskt om man har ett hus som står tomt och ändå får betala för tömning...
Om du svarar mig så citera. Nu var det bara en slump att jag gick in i tråden.P pmd skrev:Ja, självklart behöver vi sophämtning. Vad jag vänder mig emot är att folk som inte har behov av sophämtning tvingas vara med och finansiera sophämtningen för andra.
Nej det är klart, men dom vill väll gardera sig att måste man slänga nått så gör man det i soptunnorna och inte i naturen eller på annat icke tillåtet ställe.
Vi hade en stuga som inte hade sophämtning, körde allt på återvinning och vanliga sopor tog man med sig hem.
Det var inte tillåtet och det blev en sophämtningsavgift för nått år sen. Då kunde man ju slänga den där påsen i soptunnan utan att behöva ta med sig den.
Fast empatilösa egoister är ju inte så trevlig det heller. Eller?P xxxscrabblexxx skrev:Ja det är inte klokt också denna Svenska avundsjuka. Varför ska den slippa betala osv. Eller de som har så stora inkomster att de tycker 6600 kr/år för att betala för en "tjänst" man inte nyttjar är "några kronor". Eller miljötalibanerna som tycker det är "straffbart" att tända pannan med kartong. Herregud vilket fjanteri!
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 329 inlägg
Det är ju mycket man får bidra till utan att man nyttjar det.P pmd skrev:Ja, självklart behöver vi sophämtning. Vad jag vänder mig emot är att folk som inte har behov av sophämtning tvingas vara med och finansiera sophämtningen för andra.
Kallas solidaritetsprincipen.
Nackdelen är dock att en sådan anläggning inte klarar alla material och att kvaliteten på vissa utsorterade fraktioner blir så dålig att det inte går att återvinna vidare.M MagHam skrev: