Vi har en bergvärmepump som vi värmer vårt hus med. Nu har jag ev möjlighet att komma över en solvärmeanläggning som bara har varit uppmonterad nåt år och funderar på om det kan löna sig installera denna i vårt hus. Det som kan löna sig är väl att värma varmvattnet, ska man då bara koppla in ackumulatortanken från solvärmen i serie med varmvattenberedaren i värmepumpen eller hur kopplar man? Hur många kWh kan man få ut på ett år om man har solvärmepaneler på 24m2?
 
hej
 
lyfter tråden
 
Hej.

Jag skulle skippa den ackumulatortanken som följer med och bara köra det solvärmda vattnet genom en värmeväxlare som "förvärmer" ditt vatten innen det går in i din ordinarie varmvattenberedare, att lagra vattnet i en egen för övrigt ouppvärmd tank kan vara dumt, det bildas lätt icke hälsosamma saker där :).

Sedan skulle jag köra ev restvärne ner i borrhålet. Det kräver dock att man kan få ner en slinga till.

Men kan du värma ditt borrhål hela sommaren så kommer du att får en högre copfaktor på din pump under en tid, detta leder oavkortat till lägre energikostnader. :).
 
Hejsan!

Ja men ackumultaortanken lagrar ju inte dricksvattnet så det borde väl inte vara nåt proböem?
Ska man verkligen behöva en slinga till för att ladda hålet, kan man inte göra det via den befintliga slingan?
 
Om du vill ha solfångare av ideologiska skäl så kör på. Är det av ekonomiska skäl behöver du göra en ordentlig ekonomiska kalkyl. Betänka att den energi du får ut från solfångarna inte blir den samma som du sparar in på elräkningen. Den energi du sparar genom att använda solfångare för att bereda tappvarmvatten i ett system med bergvärmepump blir solfångarnas producerade energi delat med bergvärmepumpens värmefaktor.
Att återladda borrhålet är inte heller säkert att det är ekonomiskt lönsamt. Så som sagt en ordentlig kalkyl behövs om du gör inversteringen av ekonomiska skäl.
 
meriks skrev:
Hejsan!

Ja men ackumultaortanken lagrar ju inte dricksvattnet så det borde väl inte vara nåt proböem?
Helt rätt.
meriks skrev:
Ska man verkligen behöva en slinga till för att ladda hålet, kan man inte göra det via den befintliga slingan?
Jag det går. -> värmeväxlare
 
Du kanske skulle kombinera solcellsmoduler med bergvärmepump istället för solfångare?
Bergvärmepumpen och solfångare konkurrerar om samma uppvärmning vilket sannolikt leder till längre återbetalningstider på solfångarna.
Solcellsmodulerna konkurrerar inte med bergvärmepumpen. Om man vill ha så stor solenergiandel i byggnadens energisystem som möjligt borde högt vinklade solcellsmoduler ~70 -90grader i kombination med solcellsmoduler vara ett bra system. Det borde vara möjligt att nå solenergiandelar på mellan 40 -60 % på årsbasis beroende på hur välisolerad byggnaden är.
 
Men som sagt, kolla upp kostnaderna om du vill göra det av ekonomiska skäl, är det av ett brinnande intresse som får kosta en del hamnar det i ett annat läge.
 
Om du ska ha paneler på 24 m2 bör dom kunna ge lite värme också men då krävs det ju en shunt i systemet men annars funkar det ju att använda panelerna endast till vv och då är det lämpligt att koppla i serie. Att ladda borrhålet tror jag inte mycket på om det inte är underdimensionerat för med 24m2 solpaneler lär inte vp gå många timmar på sommaren och då återhämtar sig borran bra.
 
F
smurfen72 skrev:
Om du ska ha paneler på 24 m2 bör dom kunna ge lite värme också men då krävs det ju en shunt i systemet men annars funkar det ju att använda panelerna endast till vv och då är det lämpligt att koppla i serie. Att ladda borrhålet tror jag inte mycket på om det inte är underdimensionerat för med 24m2 solpaneler lär inte vp gå många timmar på sommaren och då återhämtar sig borran bra.
Fråga: Om man har en acctank med dubbla slingor (eller en extern värmeväxlare). Skulle man då kunna förvärma inkommande tappvatten (då med shunt) och ha en slinga eller växlare för att förvärma brinen?
 
Ska du bara förvärma vv behövs inte shunt men att förvärma brine är lite lurigt du vill inte att acken blir för kall så det blir risk för kondens och jag tror att det finns bättre (enklare) sätt att göra av med den lila energin det handlar om förvärma vv tex.
 
F
smurfen72 skrev:
Ska du bara förvärma vv behövs inte shunt men att förvärma brine är lite lurigt du vill inte att acken blir för kall så det blir risk för kondens och jag tror att det finns bättre (enklare) sätt att göra av med den lila energin det handlar om förvärma vv tex.
En shunt borde vara obligatorisk. "förvärmningen" av tappvatten kan ju utan problem bli varm som katten, acctanken lär tangera kokpunkten, tror maxtemp på bervärmepumpen är 60 grader. Var blir det kondens vid förvärmning av brinen, acctanken är naturligtvis isolerad? Alternativt kör man med en automatisering som bara förvärmer brinen när tanken är varmare än en förbestämd temp.
 
Man har inte shunt till tappvattnet man har en blandningsventil och det ska naturligtvis finnas efter vp om man förvärmer tappvattnet i acken. Det kan bli kondens på acktanken för den blir antagligen inte isolerad med diffusionstät isolering sån man har till brine. En vanlig vp brukar värma mellan 55-65 grader det finns dom som klarar högre men dom är inte vanlig.
 
F
Ok, blandventil. Men varför inte mellan acctank och VP? Kan inte vara bra att trycka in 90 gradigt vatten i VP. Vad finns det för andra bra alternativ till eventuell överskottsvärme än att värma brinen? Blir såklart mest ( eller kanske bara då?) överskottsvärme på sommaren när inte VP går öht. Kanske skall värma ungarnas pool med överskottet istället.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.