1000 kr är ganska mycket pengar för vad som ser ut som en kort vägsnutt. Gör som pbengtsson föeslår. Hur har den tidigare ägaren gjort ? Det är dock mycket värdefullt att vara tjenis med åretruntboende grannar vid sommarstugan.
Eller så har de delat rakt av utan krusiduller.
"Det är en så kort väg vi delar rakt av så kan vi ägna energin åt annat."
En massa formler, millimeterrättvisa, ibland så funkar saker bra genom ett handslag utan att kalla in byråkratin.
"Storstadsfasoner"
"Det är en så kort väg vi delar rakt av så kan vi ägna energin åt annat."
En massa formler, millimeterrättvisa, ibland så funkar saker bra genom ett handslag utan att kalla in byråkratin.
"Storstadsfasoner"
Redigerat:
Förstår inte att man tjaffsar om en tusenlapp för underhåll och skottning när man själv inte har kontroll över sin egen infart
Om det nu inte finns något servitut så kan ju fastigheten närmast den allmänna vägen helt sonika stänga all infart till TS hus om han vill.eller kräva att TS underhåller sin infart och betala ersättning för att TS får köra över hus 1 tomt.
Om det nu inte finns något servitut så kan ju fastigheten närmast den allmänna vägen helt sonika stänga all infart till TS hus om han vill.eller kräva att TS underhåller sin infart och betala ersättning för att TS får köra över hus 1 tomt.
Det kan ju vara värt en tusenlapp om grannen som skottar ser till huset åt dig och kanske stänger ett fönster som blåst upp. Börjar du bråka kanske han bara konstaterar att "nu kommer den snåle fan få en vattenskada" när han kör förbi ditt hus.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Har TS pengar till en sommarstuga så finns 1000 kr till snöröjning och underhål av vägen det är ingen ide att bråka med grannen om det.
Ungefär samma resonemang har jag hört tidigare.johan ivarsson skrev:
En bekant hade en 10 år gammal porsche som han hade sparat pengar till i ett antal år, det var knappt att han hade råd att ha den försäkrad, han hade därför en specialförsäkring som bara tillät honom att köra den några hundra mil om året.
En morgon så hade någon slagit sönder vindrutan och slitit bort speglarna på den samt ett par andra lite dyrare bilar som stod parkerade i samma område.
Som tur var så fanns det vittnen, och killen som gjort det åkte dit rätt så omgående, i förhör hade han sagt att han hade gått förbi parkeringen och kände för att slå sönder något, anledningen till att han bara hade gett sig på dom dyraste bilarna var att han ansåg att om någon hade råd att köpa en sådan bil, så hade dom inga problem att betala för reparationerna..
Det är fräckt att vissa har superkrafter som ger dom förmågan att så korrekt bedöma personers ekonomiska situation endast av att se/läsa om någon enstaka ägodel någon annan besitter.
TS har väl bara slängt ut en fråga på forumet, inte sagt att han tänker tjafsa.
Jag undrar två saker. Hur sköts skottningen? Hur har grannen kommit fram till/motiverat de 1000 kronorna?
Jag undrar två saker. Hur sköts skottningen? Hur har grannen kommit fram till/motiverat de 1000 kronorna?
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Det är ju inte i närheten samma sak så du tycker inte din väg ska vara skottad på vintern? Även om din granne inte använde vägen är det bra att den är skottad så man kommer fram om huset t.e.x skulle börja brinna.Daniel78 skrev:Ungefär samma resonemang har jag hört tidigare.
En bekant hade en 10 år gammal porsche som han hade sparat pengar till i ett antal år, det var knappt att han hade råd att ha den försäkrad, han hade därför en specialförsäkring som bara tillät honom att köra den några hundra mil om året.
En morgon så hade någon slagit sönder vindrutan och slitit bort speglarna på den samt ett par andra lite dyrare bilar som stod parkerade i samma område.
Som tur var så fanns det vittnen, och killen som gjort det åkte dit rätt så omgående, i förhör hade han sagt att han hade gått förbi parkeringen och kände för att slå sönder något, anledningen till att han bara hade gett sig på dom dyraste bilarna var att han ansåg att om någon hade råd att köpa en sådan bil, så hade dom inga problem att betala för reparationerna..
Det är fräckt att vissa har superkrafter som ger dom förmågan att så korrekt bedöma personers ekonomiska situation endast av att se/läsa om någon enstaka ägodel någon annan besitter.
Va?, när har jag skrivit det du påstår?, jag har inte kommenterat sakfrågan.. jag har kommenterat din slutsats att bara för att en person har en sommarstuga så har man automatiskt råd, och bör betala utan krusiduller när någon kommer och kräver pengar.johan ivarsson skrev:
1000:- kan vara väldigt billigt, eller på tok för mycket, det saknas en hel del fakta för att kunna dra några slutsatser.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Anlitar du någon att skotta väg med plog eller hjullastare kommer dom lätt ta 500 kr/timmen plogar man själv är det många timmar varje vinter att skyffla snö. Sen ska vi inte nämna underhål som du säger ingår i dom 1000 kr så 1000 kr är inte dyrt.Daniel78 skrev:Va?, när har jag skrivit det du påstår?, jag har inte kommenterat sakfrågan.. jag har kommenterat din slutsats att bara för att en person har en sommarstuga så har man automatiskt råd, och bör betala utan krusiduller när någon kommer och kräver pengar.
1000:- kan vara väldigt billigt, eller på tok för mycket, det saknas en hel del fakta för att kunna dra några slutsatser.
Vad pratar du om?, har du blandat ihop mig med TS?johan ivarsson skrev:
Vad jag kan se så har det aldrig kommit fram i tråden ifall underhållet ingår i dom 1000:-/år, det enda TS skrivit är
"Ang. underhållet ingår det i tusenlappen tror jag.", vilket inte säger så mycket, det kan lika väl tillkomma 10´000:- per år i underhåll utöver plogningen.. det vet vi inte..
Vi vet heller inte vart sommarstugan ligger, ligger den i södra skåne så kanske det inte behöver plogas mer än 2-3 gånger per säsong..
Som sagt, det saknas en mängd fakta för att man ska kunna göra en korrekt bedömning ifall 1000:- är billigt eller dyrt.
Sommarstugan ligger i Västernorrland, så visst, vissa vintrar kan vara snörika.
Nej, hus 1 får enl. lag inte stänga av vägen då hus 2 är en tidigare avstyckning från hus 1.
Jag vet att 1000:-/år inte är någon förmögenhet (en krognota som någon skrev, vilket iof inte är att förakta) men
som med allt annat, vill jag ju inte betala 10:- för ett frimärke om det kostar 5:- eller 150:- för en pizza om den kostar 75:- (eller 1000:- för krog-notan om det egentligen skulle ha kostat 500.
Jag är INTE ute efter milimeterrättvisa, nej, men hyffsat rätt skall det ju vara. Tack för att några förstår detta! Jag återkommer med lite mer fakta senare.....
(Bra exempel av Daniel78)
Nej, hus 1 får enl. lag inte stänga av vägen då hus 2 är en tidigare avstyckning från hus 1.
Jag vet att 1000:-/år inte är någon förmögenhet (en krognota som någon skrev, vilket iof inte är att förakta) men
som med allt annat, vill jag ju inte betala 10:- för ett frimärke om det kostar 5:- eller 150:- för en pizza om den kostar 75:- (eller 1000:- för krog-notan om det egentligen skulle ha kostat 500.
Jag är INTE ute efter milimeterrättvisa, nej, men hyffsat rätt skall det ju vara. Tack för att några förstår detta! Jag återkommer med lite mer fakta senare.....
(Bra exempel av Daniel78)
Redigerat: