Jag har köpt en sommarstuga där det går en väg över min tomt till en fastighet till.
På vintern måste min granne ploga vägen över min tomt för att komma till sin tomt.
min fråga är, kan min granne kräva mig på ersättning för plogning på vintern trots att jag inte är där vintertid (eller åtminstånde extremt lite)??
Vägen är gammal och inga papper finns skrivna på vad som gäller eller vad för sorts väg det är.
fastighet 1 och 3 är åretruntboende och min fastighet (nr 2) är en sommarstuga.
Känns fel att betala för snöröjning jag inte begärt eller har nytta av. Väg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är inte särskilt insatt i den här typen av frågor men det känns som att dom inte bör kunna kräva dig på pengar!
Bör ju finnas ett servitut till att börja med om dom ska utnyttja din tomt (väg) !?

Hur mycket kräver din granne dig på?

Eftersom om du skriver att du är där extremt lite, altså du är där någon gång, då kan det ju vara bra även för dig att det är skottat när du kommer dit.
Mitt förslag på kostnadsdelning är att du står för 5 - 10% och dom andra delar lika på resten.
Med den fördelningen är det kanske inte så mycket lönt att dela på kostnaden, då det inte kan röra sig om så stora kostnader för snöskottningen.
Hur delas kostnader för övrigt underhåll av vägen?

1000:-/år
Skulle jag vara där året runt skulle det ju inte vara nåt att diskutera. Då tror jag man räknar med att han nyttjar 100% av vägen, jag 50% av vägen och fastighet 1 nyttjar 30% eller nåt, och sedan fördelar man kostnaderna därefter. Vet inte riktigt hur procentalen fördelar sig då, men det är i dagsläget ointressant då jag bara är där på sommaren.
Ang. underhållet ingår det i tusenlappen tror jag.
Samtidigt när jag tänker efter, så "sliter" jag bara på fastighet nr1 och min del, medans han "sliter" på både fastighet 1,2 och 3
Så fördelningen skulle då också kanske bli enligt ovan nämnda procent-tal, eller åt det hållet iaf.

Men samtidigt vill man ju inte att Robban och "grannfejden" skall behöva komma! ;)

Glömde: Nä, nåt servitut tror jag inte finns, men för min del får han och vilken annan som helst åka över "min del" av vägen, det spelar mig (i dagsläget) ingen roll alls.

(om det av någon anledning skulle börja bli en massa tunga transporter förstå, då får man väl börja tänka om)
(y)

Om både underhåll och snöröjning får plats i 1000kr per år så tror jag att jag skulle betala, utan att göra någon större affär av att jag bara nyttjar vägen på sommaren. Antag att vägen hade varit din helt privata, bara du skulle stå för underhållet. Om vi då antar att du vill åka dit någon gång även på vintern. Då skulle du antingen få slita med skottning, halva tiden du besöker huset, eller få betala någon för att komma dit och röja vid de tillfällen du skall dit.

Det och ett lass grus lite då och då, skulle kosta dig ungefär lika mycket som det här.

En tusenlapp i avgift är väl inte så mycket att orda om.

Men du är ju lika beroende av granne 1 som granne 3 är av dig och granne 1.

Om det inte finns servitut, vad händer om granne 1 säljer?

Självklart skall ni tre dela på kostnaden av vägen.

Då du verkar vara den nya så skulle ju jag fråga hur dessa 1000kr/år räknas ut. och hur kostnadsfördelningen ser ut mellan era tre fastigheter...

Enligt mig, skulle en rimlig kostnadsfördelning kunna se ut så här... 40 - 20 - 40 eller 50 - 20 - 30
Det jag säger här har jag inget som helst stöd i någon lag eller så, utan det är min personliga tanke, baserat på att de som bor där året runt nytjar vägen mer och bör betala mer.

(Vägföreningen jag är med i har en ungefärlig kostnad på 10 - 15 kr /m för 2012, och då är det pålagt en hel del grus...)

Finns det inget avtalat behöver du inte betala något alls. De kan hävda att du skall betala men de kan inte driva in pengarna. Sedan får du ju fundera om 1000 Sek är mycket att bråka om.

Har nu kollat runt lite på nätet och om jag fattat rätt så finns det nåt som heter"Ton-kilometer-metoden"
Vilket innebär helt enkelt att man beräknar belastningen av vägen i antalet ton per år.

Enligt lantmäteriverkets publikation: ”Underlag för beräkning av andelstal enligt ton-kilometers-metoden” LMV-rapport 1995:11. så säger den att en åretruntbostad belastar 1800 ton/år och fritidsbostad 600 ton/år (bedriver man dessutom rörelse ökar naturligtvis kostnaderna avsevärt)
Denna siffra multipliceras sedan med väglängden man nyttjar.

Sedan sker en procentuellt fördelning i förhållande till antalet tonkilometrar
Nu vet jag inte på rak arm vilka meter-antal vägen är, men om man leker med tanken att vi har 50 meter var borde uträkningen bli så här:

Fastighet 1 = nyttjar 50 meter
Fastighet 2 = nyttjar 100 meter
Fastighet 3 = nyttjar 150 meter

*1800/*600/*1800

Fastighet 1 = 21,42%
Fastighet 2 = 14,28%
Fastighet 3 = 64,28%

....av totala kostnaden!

Räknar man då bakvägen så skulle 1000 kr motsvara 14,28% skulle ju det betyda att den totala kostnaden för underhåll och snöröjningen av denna grusväg blir7000 kr vilket är (enligt mig) alldeles för mycket.

Men nu vet jag ju inte den exakta vägsträckan (om det nu påverkar nåt) och sedan är nu klockan mycket och mina matematiska kunskaper är mycket begränsade.

;)

Redigerat:
Detta va ju för allt underhåll, inte bara snöröjningen

peternicklas
1000:-/år är väl inget att bråka om. Betala och var glad för att de skottar vägen. Tänk tanken att du ska göra om det till åretrunt bostad så kanske de bråkar med dig om bygglov om du nu bråkar med avgiften för vägen.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Låter faktiskt billigt med 1.000kr. Att du fullt ut inte nyttjar snöröjningen är ett povert argument. det är som att kräva avdrag av kabel-TV-bolagen för alla sändningar man inte ser... Tror dessutom du tjänar i längden på att ha en god relation till grannarna.

Råden TS får om att inte reta upp grannarna skall TS lyssna på, finns ett exempel nära mig där den nya ägaren av fastigheten kallar till vägmöte och läser upp lagboken för sina nya grannar och talar om för dom hur det skall vara.
Vägen är idag knappt framkomlig, efter många år utan underhåll, då det skar sig totalt mellan grannarna och ingen ville till slut underhålla vägen.
Den "nya" grannen flyttade dit när jag var liten, så det är väl mellan 20 - 30 årsen han kallade till möte

Det är alltid bra att komma överens hur en väg skall skötas, även om det inte sker genom förättning. Jag hade i TS situation betalat i år men samtidigt tagit upp att inför nästa år bör det redas ut så att det är klart vad som gäller.

Det är riktigt att tonkilometersmetoden används vid förrättningar, men det är fler parametrar än så som spelar in. Förhållandet 600 vs 1800 gäller vid exakt samma vägsträcka för fastigheterna.

Det som Zixten beskriver löses i de flesta fall genom att bilda en samfälldighetsförening.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.