Jag har två gamla, ca 1.50 m höga fönster, som jag tänkt bygga ett skåp av.
Tanken är att jag ska försöka göra en "låda" av pärlspont och sedan använda fönstren som dörrar på skåpet. Tanken var först att kunna fästa skåpet i väggen, men jag inser att fönstren är tämligen tunga, vilket gör att jag eventuellt måste låta skåpet stå på golvet.

Är det någon av er som snickrat något liknande och har några tips att dela med er av?
Alla idéer mottages tacksamt!

Hälsar Hanna
 
Är fönstren med eller utan karm? Gissar utan, men låter konstigt att de är så tunga. Principen är väl bra, det behövs väl något mer än pärlspånt ytterst för gångjärnen. Vanligt förr var att man hyvlade ner noten vid pärlan och fick ett bra ytterhörn där och mot insidan av det går det att limma på lämplig karmlist. Förklara gärna mer hur du har tänkt dig att gå tillväga.
 
hannalu skrev:
Jag har två gamla, ca 1.50 m höga fönster, som jag tänkt bygga ett skåp av.
Tanken är att jag ska försöka göra en "låda" av pärlspont och sedan använda fönstren som dörrar på skåpet. Tanken var först att kunna fästa skåpet i väggen, men jag inser att fönstren är tämligen tunga, vilket gör att jag eventuellt måste låta skåpet stå på golvet.

Är det någon av er som snickrat något liknande och har några tips att dela med er av?
Alla idéer mottages tacksamt!

Hälsar Hanna
Jag har också en sådan idé men min man tror inte att pärlspont håller endast som stomme. Hur gick det för dig?
 
Hej,
har just byggt 2 st skåp, fast i mitt fall handlade det om gamla (1920) glasdörrar till vitrinskåp. Jag använde 18 mm "hobbyskiva" till mitt projet och den är stabil nog att hålla dörrarna utan ram. Skåpen är 80x120 cm.
Vill du använda pärlspont är mitt tips att först bygga en ram för att hålla fönsterna på plats. Ramen kommer ändå att krävas också på resten av skåpet för att hålla ihop pärlsponten och ge skåpet stadga.
Om skåpet ska stå mot en vägg och du kan nöja dig med en slät baksida på insidan av skåpet kan du använda plywood. Det ger en bra stadga i sidled.
 
Undrar om någon har ett smart sett på hur man kan göra en stägnings anordning ?
Vi har fäst fönstret med gångjärn och vill nu kunna stänga det. Är det omöjligt utan hasp?
Skåpet är ingen karm, utan fönstret hänger utanpå lådan.
 
Jag har inte byggt själv, men jag har en kompis som för många år sedan byggde ett par sådana skåp. Han hittade ett par skåpstommar på IKEA som passade till fönsterna. Dock var detta fönster i något mindre storlek.
Resultatet blev väldigt bra, i alla fall.
 
Linisen_01 skrev:
Undrar om någon har ett smart sett på hur man kan göra en stägnings anordning ?
Vi har fäst fönstret med gångjärn och vill nu kunna stänga det. Är det omöjligt utan hasp?
Skåpet är ingen karm, utan fönstret hänger utanpå lådan.
Finns ju alla sorters "tryck igen och håll stängd"-lösningar. Exempelvis på http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=1045&menuitemid=1045 och http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=1050&menuitemid=1050. Om det var nåt i den stilen du hade i åtanke.
 
Tack så mycket för tipsen!!
 
någon som har byggt och kan dela med sig av lite bilder?

har en ide, att bygga ett vitrin skåp, MEN vet inte om man ska bygga med ett fönster eller 2, å sen om man ska bygga ett stort eller 2 mindre och bara ställa ihop.. så lägg gärna upp era bilder, om ni har.. har googlar i 2 dagar nu.... :( utan att hitta bra bilder och inspiration
 
Var tänkt som 2 väggskåp, men de vägde för mkt för att jag skulle våga sätta dem på väggen ovanför gästsängen :D. Och då satte jag ändå en "regel" på baksidan att skruva fast skåpet i. Skåpen väger som bly.

Fönstren är tagna på ÅVC, lådorna är gjorda i 19mm MDF, basen i betsad furu.

IMG-20151103-WA0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Netskinen och 6 till
  • Laddar…
Tänk också på tyngden, om nu fönstren är tunga i sig själva.. tänk på att det måste finnas någon slags balans i skåpet när du väljer att öppna "dörrarna".. då behöver du en ganska tung konstruktion för att "balansera" det hela..(speciellt om skåpet inte är så djupt).. så inte skåpet åker i backen för att du öppnar dörren (eller vad jag ska säga).

Har funderat på samma sak själv, alltså att göra skåp.. men de blir nog inbyggda här istället för fristående.

Lycka till :)
Med vänlig hälsning, Sandra
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Det finns ju ett väldigt enkelt sett att motverka det, skruva fast det i väggen! Har man någonsin barn på besök så....
 
Stiligt, hur stora är dina fönster? Har inte tänkt att bygga så högt, utan bara ett fönster högt, tror det va 1200mm om jag inte minns fel.

Oklart om jag kommer bygga ben, eller fästa i väggen, blir ju lite mer jobb om man väljer att bygga ett stativ:) det är ju alltid trevligt
 
berne88 skrev:
Stiligt, hur stora är dina fönster? Har inte tänkt att bygga så högt, utan bara ett fönster högt, tror det va 1200mm om jag inte minns fel.

Oklart om jag kommer bygga ben, eller fästa i väggen, blir ju lite mer jobb om man väljer att bygga ett stativ:) det är ju alltid trevligt
Fönstren är 45x92. Totalhöjd på möbeln är 220.
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Ska åka å kolla på fönster i morgon, har inte gjort något beslut på om det ska vara utanpåliggande fönstret, eller att dom ska vara "inuti" skåpet. Beror lite på om jag kan komma på ett bra sätt att fräsa ner gångjärnen i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.