Har två element. Ett där termostaten, en äldre manuell modell är fysiskt trasig och ett där den lilla piggen verkar ha fastnat så jag behöver plocka bort termostaten. Det är dessa jag har nu: https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/prod_133_4806359.pdf

Den trasiga behöver bytas ut och jag satt därför och funderade. Om jag ändå ska plocka bort den andra för att motionera pinnen. Ska man då prova byta till smarta termostater. Tittat lite på Aqara Radiator Thermostat E1.
Har en Raspberry Pi med Conbee II som kör Home Assistant. Kommer det att fungera bra eller är det bättre att ha kvar de manuella och bara ersätta den som är trasig?

Är värmesystemet rätt injusterat, alltså att radiatorventilerna har rätt Kv-värdet (förinställning), att centrala reglersystemet är rätt injusterat gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så ska termostaterna på radiatorerna bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Z Zeido skrev:
Har två element. Ett där termostaten, en äldre manuell modell är fysiskt trasig och ett där den lilla piggen verkar ha fastnat så jag behöver plocka bort termostaten. Det är dessa jag har nu: [länk]

Den trasiga behöver bytas ut och jag satt därför och funderade. Om jag ändå ska plocka bort den andra för att motionera pinnen. Ska man då prova byta till smarta termostater. Tittat lite på Aqara Radiator Thermostat E1.
Har en Raspberry Pi med Conbee II som kör Home Assistant. Kommer det att fungera bra eller är det bättre att ha kvar de manuella och bara ersätta den som är trasig?
Prova med att knacka på metallen på röret där ventilen sitter, det ska ruska om ordentilgt och det håller, Tätningen som piggen trycker på, kan ha kärvar till sig och inga verktyg på piggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.