har precis fått ett erbjudande från smålandvillan.
nyckelfärdig villa västervik med inredd övervåning, grund, tomt 1000 kvm, tomtarbete, allt i huset ( tvättmaskin mm) färdigmålat utan på, vatten, el, avlopp bredband, fjärrvärme och allt annat du kan tänka dig. säkert missat en del av vad han sa.

pris 2,2 miljoner!!!!

Så vad är haken? låter för bra för att vara sant :)
 
Blir svårt att försöka besvara den frågan när man inte vet nåt om vad tomten kostar.
Pratar vi 0 kr eller 1 miljon, ganska stor skillnad som du kanske förstår.
 
tomten ingår i priset
 
H*n menar antagligen vad värdet på tomten är. Det är stor skillnad om tomten som ingår är värd 100k eller 1 miljon.
 
Ingår markarbeten och anslutningsavgifter?
 
En överslagsräkning

Västervik 1,1
grund 0,2
inredd ÖV 0,3
schakt 0,2
El/VA 0,1
byggherrekostn 0,1

2,2 miljoner


Med en riktigt billig tomt kan det säkert stämma. Tänk på att finplanering av tomt/trädgård tillkommer.
 
KingHippo skrev:
H*n menar antagligen vad värdet på tomten är. Det är stor skillnad om tomten som ingår är värd 100k eller 1 miljon.
vet inte värdet på tomten, men tycker det är ett bra oris oavsätt
 
pinebar skrev:
Ingår markarbeten och anslutningsavgifter?

ja det gör det
 
vi har tingat en tomt hos lb hus

och med dom minsta husen där kommer vi ändå upp i över 2 miljoner och då är inget inräknat så jag tyckte det kändes mycket billigare med detta stora huset för 2,2
 
Man får det man betalar för, det ska man inte glömma.
 
bumpaberra skrev:
Man får det man betalar för, det ska man inte glömma.
Om jag tolkar trådskaparen rätt, så det just detta han bekymrar sig om. Han vill alltså vet VAD det är han får/inte får. ATT det är någon skillnad vet han redan.
 
Tror inte det behöver vara ngn hake, bara en billig tomt.

Kalkylen som molarin gjort är ju också gjord i överkant, så grunden behöver inte kosta mer än 70 000 och schakt behöver inte vara mer än 50 000. Då finns det ca 280 000 kvar till tomt. Tycker inte det låter konstigt alls. Tänk också på att om det är säljaren som säljer hus med tomt har han bättre priser på grund och schakt än en annan...
 
Oaktat tomtens pris så är väl haken att SMV har lite lägre standard än de lite dyrare alternativen. Ingen golvvärme, plastmatta i badrummen och lite enklare överlag. Stirrar man stumt på priset, såklart man kan bygga billigt (relativt). Men ja, som alltid smakar det så kostar det. Fortfarande svårt att svara på om det finns någon hake, det kan nog bara du själv svara på efter att ha kikat igenom utrustningslistan.
 
Redigerat:
andersmc skrev:
Om jag tolkar trådskaparen rätt, så det just detta han bekymrar sig om. Han vill alltså vet VAD det är han får/inte får. ATT det är någon skillnad vet han redan.
precis vad jag menar :)

är kanske mycket sämre standard än tex lb-hus och då blir det ju givetvis billigare
 
Jag tycker inte att det låter orimligt. Smålandsvillan har lägre standard och bygger billiga hus med billiga konstruktioner, t ex krypgrund. Det borde vara ungefär samma pris på ett liknande Älvsbyhus som konkurrerar i samma segment. Priser runt 10 000 kr per kvadratmeter är vad man brukar hamna på. Och företaget tjänar säkert ändå en rejäl hacka.

Var exakt ligger tomten? Vissa kommuner skänker till och med tomter bara man bygger ett hus där. Eller så är det en extremt liten summa.

Här kan du läsa om vad det kostar att bygga.

Här har du en jämförelse över våra hustillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.