Tre nya fönster kommer i morgon! Det blir alltså fönsterbyten och då blir det också nya yttre foder och smygar som ska målas. Oljning av ändträ, grundning och första strykningen med "riktig" färg ska jag göra inomhus så att det inte ska vara för mycket fukt i virket när jag målar, med tanke på årstiden och vädret...

Men (här kommer frågan) hur är det med andra och ev. tredje strykning, kan jag göra dem efter montering?
När det väl är oljat, grundat och målat en gång med alkydoljefärg ska väl inte fukt tränga in i virket...det borde väl räcka med att man ser att ytan har torkat upp efter senaste regnskuren...eller?
 
jag skulle vänta till våren!!!!

Då tvättar du av först sen är det bara att köra på igen
 
W
Jag skulle ha målat. Målar lite året om och det verkar funka kanon, bara det inte är blött på ytan. Sedan är ju inte torktiden direkt kort. Det jag målade i helgen är fortfarande inte helt tort (linoljefärg). Kommer det inte slagregn direkt på ytan kort efter att du målat så verkar det funka. Sedan så finns det såklart folk som har en annan åsikt. Jag har alltid gjort så och det har alltid funkat lika bra som vi målning på sommaren.
 
Med stor risk för kraftiga regn denna årstid så skulle jag inte våga måla något utomhus nu utan vänta till våren.
 
Tack för svaren. Jag kommer nog att måla det mesta inomhus men det sista lagret utomhus. Två av fönstren som ska bytas sitter 3 dm under en ordentligt bred takfot så när det gäller dem är jag inte så rädd för kraftiga regn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.