Hej! Jag håller på att slipar ner ett köksbord av ek som är betsad. Dock får jag inte bort betsen på vissa ställen vid skarvarna (se bifogade bilder).

Har ni något tips på något medel eller någon huskur som kan få bort det sista? Eller måste man slipa ännu djupare?
 
  • Trägolv med skarpa linjer och naturliga mönster. Olika plankstorlekar. Nutida byggmaterial. Warm toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljnärbild på träyta med synliga ådror och sammanfogning. Naturlig textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Det ser ju ut som sprickor/glipor mellan stavarna där den gamla betsen (antar att det var mörkt tidigare) runnit ner.
Teoretisk kan det ju gå hur djupt som helst.

Vad ska du ha behandla det med sedan?

Kommer det synas nämnvärt efter behandlingen?
Ibland stirrar man på mikrodetaljer som sedan inte märks i dagligt bruk. (men man själv vet ju 🤯)

Jag hade testat att skrapa ur skarven med något litet spetsigt.
 
P PsychoCheF skrev:
Det ser ju ut som sprickor/glipor mellan stavarna där den gamla betsen (antar att det var mörkt tidigare) runnit ner.
Teoretisk kan det ju gå hur djupt som helst.

Vad ska du ha behandla det med sedan?

Kommer det synas nämnvärt efter behandlingen?
Ibland stirrar man på mikrodetaljer som sedan inte märks i dagligt bruk. (men man själv vet ju 🤯)

Jag hade testat att skrapa ur skarven med något litet spetsigt.
Det stämmer! Det har varit betsat med någon mörk kulör tidigare. Jag har slipat i flera omgångar, det försvinner på vissa ställen men kvarstår på andra så det är som du säger att det sitter djupare på vissa ställen..

Jag hade egentligen bara tänkt att lacka den som den är men vet inte om jag kommer störa mig på de små märken som finns kvar av det gamla, man blir ju lite skadad när man håller på. Kanske en ljus bets kan ljusa till de mörkare märken? Antar att det mörka blir mer ljusgrått då? Och på så sätt blir mindre "iögonfallande"

Skrapa är ju ett alternativ men då får man spackla, blir väl märken efter det också..jag hoppades det fanns någon mirakelkur som kunde få bort det!
 
Försök komma över små bitar av ek, stäm ur en liten bit där det är missfärgningar, limma i en liten kloss vars ådring matchar så bra som möjligt och slipa/hyvla slätt. Är en del jobb men får bort betset
 
Är köksbordet ett hemmabygge?
Får den känslan med tanke på limfogens utseende — det verkar vara många korta bitar med kraftigt varierande ådring och färg i den vilket skulle kunna tyda på att det är en skiva från bygghandeln.
(I mina ögon inte särskilt snyggt eller bevaransvärt.)

Om så är fallet är enklaste lösningen att byta skiva. Den gamla skivan kan ju göra nytta i ett förråd, tvättstuga eller dylikt.

Spåren av bets i skarvarna kan ju gå hur djupt som helst så att hyvla eller slipa bort dem kanske/förmodligen visar sig vara omöjligt. Att göra dem ljusare med en ljusare bets tror jag inte heller på; mörkt brukar vinna över ljust som oftast.

Att ersätta de missfärgade skarvarna med nya klossar kräver ett handlag utöver det vanliga. Ser det som nästintill störtomöjligt att stämma ur och plugga i med nytt material med sådan precision att det inte blir mer uppseendeväckande än hur skarvarna ser ut idag. Inget jag skulle ge mig på.

Summasumarum som jag ser det — du har gjort ett kanonjobb hittills och det blir nog inte bättre. De små missfärgningar som finns kvar berättar att bordet har en historia och det är fint i sig.
Alternativt byt skiva om finishen är avgörande.

Jag antar att skivan inte kan vändas på grund av märken efter infästning, annars kanske det vore ett alternativ om den inte är betsad på undersidan…

Lycka till!
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.