Vi har börjar riva ut övervåningen på vårt nyinköpte hus från -38. Vi kommer ta ner alla väggar och bygga upp nya samt tilläggsisolera tak och slå ut vinden upp till nock.
I de nuvarande rummen har golven varit varierande. I stora delar är det ett lackat furugolv som ligger, men i vissa delar ligger plastmattor ovanpå (men vi antar att furugolvet finns även under här?)
Golven verkar vara i okej skick, på vissa ställen glipar brädorna lite grann och det finns lite jack och småskador här och var.
Våren första tanke var att slipa golvet jämnt, luta av det och sedan olja in det med någon vitpigmenterad olja. Men nu funderar vi på om ett sådant golv verkligen blir bra och är värt jobbet? Kanske främst med tanke på hållbarheten; tålighet mot fläckar, repor osv.
Alternativet är att lägga in ett ek-laminatgolv, men det känns lite tråkigt när det faktiskt finns ett fint trägolv att arbeta med.

Hur hade ni gjort? Vilken behandling/produkter anser ni vara bäst när det gäller avlutning och oljning? Har läst en del om Osmos sortiment?
 
Furu är ett mjukt träslag och tål således inte vilken åverkan som helst.

Med detta sagt, "det känns lite tråkigt när det faktiskt finns ett fint trägolv att arbeta med."

Jag skulle vilja hävda att du är inne på den rätta vägen här.
 
Jag lutade och vitoljade och sist bonade uta bara kattingen med maskin.
Det blev bra och mycket mer hållbart än jag förväntat mig. Det gulnade inte med tiden och visst blev det lite slitage under 10 år, men inte så det störde. Man kan tydligen städningen med en såpa med vit pigment, men det gjorde inte jag.
Kommer inte ihåg var produkterna var från ,men det var lut och vitolja.
Golven blev också väldigt behagliga att gå på.
 
Behåll trägolvet! Laminat kan aldrig ersätta ett rekorderligt trägolv vare sej utseendemässigt eller känslomässigt, trägolvet hör ju till huset dessutom.
 
Har kört Osmo på mitt grangolv, hur skön yta som helst att gå på. Dock har vi inte börjat använda rummet ännu så jag vet inte hur det är med slitage.
Men skulle det vara för mjukt och bli fult kan du ju alltid lägga in laminat sen.
 
Klaaaaart ni ska slipa och behålla trägolven! Den charmen o känslan går aldrig att komma åt med ett nytt golv (i mitt tycke)..

Kör hårt!!
 
Jag hyrde en slipmaskin över helgen och slipade efter "alla konstens regler" genom att följa instruktionen som ingick i hyran. Sen lackade vi golvet, det var Ekparkett så jag vet inte om det funkar att lacka furu också men det borde väl inte vara nån skillnad. Vi är mycket nöjda med resultatet fortfarande 7 år senare.
 
Ville också ha vitoljat men var rätt för slitaget. Använde istället en ljus bets som jag sedan använde matt lack på och resultatet blev precis som oljat men betydligt tåligare mot fukt och stänk. Good luck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.